دکوراسیون

چگونه اکسسوری ها به دکوراسیون منزل ما روح می بخشند؟

در این مطلب به بررسی اکسسوری ها و نقش مهمی که در این مسیر ایفا می‌کنند خواهیم پرداخت.
فضای هر خانه تصویری آشنا و تکرای برای ساکنین آن و تازه و دیدنی برای هر تازه وارد است.
اغلب مردم ساعات زیادی را در منزل به‌سر برده و تکرار نمای داخلی و چیدمان منزل برای آنها به‌صورت عادت درآمده است.
عادتی که لزوما لذت‌بخش نبیت و گاه اسباب کسالت و خمودگی نیز می‌شود. به همین دلیل نیز زمانی که صحبت از تنوع و تازگی در میان باشد عموما از آن استقبال می‌شود.

تغییر دکوراسیون منزل

ایجاد تغییر و تنوع در محیط اطراف ذهن را از کسالت و یکنواختی خارج کرده و باعث ایجاد تحولات روحی مثبتی می‌گردد. تغییر دکوراسیون منزل و ایجاد چیدمان جدید تاثیرات مثبت فراوانی بر ذهن و خلق‌وخوی افراد دارد.
بسیاری نیز مایل به انجام این کار هستند و چنین تغییراتی را بسیار مثبت و موثر تلقی می‌کنند. اما برآورد هزینه‌ها و بالا بودن رقم آن گاهی افراد را از انجام چنین تغییراتی بازمی‌دارد.
اما آیا می‌توان با صرف کمترین هزینه دست به تغییر دکوراسیون منزل زد؟

تاریخچه

در گذشته‌ای نه‌چندان دور کلماتی مانند دکوراسیون و چیدمان جایگاه مهمی در خزانه لغات ایرانی نداشت.
هر چند در همان دوران نیز اشیاء زینتی فراوانی در خانه‌ها یافت می‌شد و عملا نقش مشابهی را در منازل قدیمی ایفا می‌کرد، اما این اشیاء با نما و نقشی متفاوت در طاقچه‌ها و قفسه‌های ساده و قدیمی ایفای نقش می‌کردند.

هنوز یادگارهایی از آیینه و شمعدان‌های کلاسیک و کاسه بشقاب‌های زینتی آن دوران در خانواده‌های قدیمی و نیز موزه‌ها یافت می‌شود.

این اشیاء عملا جایگزینی برای وسایل زینتی امروزی بودند.
آنچه امروز به‌عنوان دکوراسیون مدرن و چیدمان نوین شناخته می‌شود با ایده‌هایی در زمینه هنر و معماری شکل گرفته و از ترکیب با صنایعی چون نورپردازی و گستره وسیعی از هنرهای مرتبط غنا یافته است.
استفاده از وسایل دکوری و تزئیناتی جانبی یا اکسسوری‌ها در این میان نقش مهمی ایفا می‌کنند.
این مطلب به بررسی آنها و نقش مهمی که در جلوه دان به دکوراسیون منزل ایفا می‌کنند خواهد پرداخت.

اکسسوری ها : تغییرات کوچک، تاثیرات بزرگ!

اکسسوری‌ها یا ضمیمه‌های تزئینی ابزارها و وسایل زینتی هستند که به‌منظور تکمیل دکوراسیون یا تغییر آن به‌کار می‌روند.
نقش این وسایل کوچک و بزرگ در ایجاد و تثبیت فضای خاص بر دکوراسیون بسیار چشمگیر است، تنها به‌شرط آنکه با داشتن اطلاعات کافی تهیه شوند.
برای مثال در دکوراسیون منزل به سبک مدرن کاربرد عناصر بصری موثر از قبیل رنگ، نور و بافت در ایجاد فضا بیشترین نقش را دارند.

در این میان عناصر زینتی اضافه یا همان اکسسوری ها می‌توانند نقش تکمیلی را ایفا کنند.

مثلا یک تکه فرش تزئینی با بافت خاص یا تضاد رنگی نسبت به محیط فضا را از یکنواختی و کسالت خارج می‌کند.
هم‌چنین در محیطی کلاسیک کاربرد قطعات کوچک اما چشمگیر زینتی به تکمیل زیبایی محیط کمک شایانی می‌کند. صنایع دستی ایرانی نمونه‌هایی خاص و چشمگیر از چنین موردی محسوب می‌شوند.

اکسسوری ها را از کجا باید خرید؟

این لوازم زینتی را می‌توان در بسیاری از لوکس ‌فروشی‌ها و نیز فروشگاه‌های عرضه کننده دکوراسیون و مبلمان یافت. هرچند این روزها و باوجود مشکلات ناشی از مسایل ویروسی، آلودگی هوا و نیز ترافیک کلافه‌کننده کمتر رغبتی به چنین جستجوی خسته‌کننده‌ای وجود دارد.

سایت‌های فروش اینترنتی لوازم تزئینی یکی از بهترین مراجع موجود برای خرید اکسسوری ها به‌شمار می‌آیند.

تنوع بی‌نظیر این لوازم در فضای اینترنت فرصتی استثنایی در اختیار خریداران آنها قرار داده است. در این فضا برای هر نوع سلیقه و بودجه مواردی وجود دارد.
انتخاب شایسته از میان چنین مجموعه‌ای مسلما بسیار آسان‌تر و نتیجه آن هم موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.
سایت‌های ویژه این کار در شبکه اینترنت به فراوانی وجود دارند، اما ممکن است شما چندان در قید هزینه نبوده و مایل باشید تا لوازم خاص و کم‌نظیری را به دکوراسیون منزل خود اضافه کنید.
در این صورت بهتر است آن را در سایت‌های خاص و فروشگاه‌های اینترنتی تخصصی این کار جستجو کنید.

نکات مهم در تهیه اکسسوری ها

اکسسوری‌ها از برش بالا و تاثیر غیرقابل انکاری در تغییر حال و هوای دکوراسیون منزل و تکمیل آن بهره‌مندند. اما در عین حال مانند یک تیغ دو لبه نیز عمل می‌کنند.
به این معنا که در صورت استفاده نابجا و غیراصولی می‌توانند نقش مخربی در چیدمان ایفا کنند. به همین دلیل نیز لازم است تا استفاده از آنها در دکوراسیون منزل با احتیاط و آگاهی انجام گیرد.
کارشناسان دکوراسیون منزل و چیدمان داخلی قادرند تا خدمات مشاوره‌ای خوبی در این زمینه و نقش مهم اکسسوری‌ها به‌شما ارائه دهند. هم‌چنین آنها می‌توانند شما را با بهترین محصولات در این زمینه و مراکز فروش معتبر کالای اکسسوری مرتبط نمایند.

در این بخش به نکات اساسی که باید هنگام خرید اکسسوری و کاربرد آن در دکوراسیون منزل مورد توجه قرار گیرند اشاره می‌کنیم:

ترکیب، بافت و رنگ‌های مناسب:

اگر هدف از کاربرد اکسسوری‌ها را بدانیم درمی‌یابیم که توجه به ترکیب آنها در محیط بسیار مهم است، زیرا اشتباه در انتخاب ترکیب نه تنها دکوراسیون منزل ما را زیباتر و غنی‌تر نمی‌کند بلکه تاثیرات مثبت آن را نیز تخریب کرده و از بین خواهد برد.
برای مثال در آشپزخانه‌ای با ترکیب کابینت مدرن، استفاده از نمادهای دکوراسیون روستایی نه‌تنها مزیتی بر محیط نمی‌افزاید بلکه ساختار چیدمان موجود را نیز دچار چالش می‌کند.
البته کاربرد تخصصی و حساب شده عناصر متضاد در دکوراسیون نیز عاملی است که بر زیبایی محیط می‌افزاید، اما نکته قابل توجه اینکه باید بسیار محتاطانه به‌کار گرفته شود.

تاثیر اکسسوری ها در محیطی با رنگ خنثی

مورد دیگر استفاده از رنگ برای ایجاد تضاد یا کاربردهای تزئینی رنگ در دکوراسیون است.
اشیاء زینتی یا اکسسوری‌هایی با رنگ‌های متضاد و چشمگیر بیشتر در زمینه‌ای با رنگ‌های خنثی جلوه‌گری می‌کنند.
ذکر یک مثال موضوع را تا حدود زیادی مشخص می‌کند:

در اجرای دکوراسیون معمولا برای بزرگ و دلباز جلوه دادن فضا، مبلمان و پرده‌ها را با رنگ‌های خنثی و بافت‌های ساده انتخاب می‌کنند. این رنگ‌ها به محیط آرامش و ابهت می‌بخشند.

نورپردازی فضاهای آرام و مدرن نیز بیشتر با نورهای کاربردی و مخفی یا جلوه‌های ویژه صورت می‌گیرد.
مثلا در آشپزخانه نور متمرکز کاربردی و در اتاق‌خواب بیشتر نور مخفی برای ایجاد جلوه‌های ویژه رمانتیک کاربرد دارد.
در چنین فضایی می‌توان از اکسسوری‌هایی با رنگ‌های تند و گرم به‌عنوان عنصر تضاد استفاده کرد، به‌شرط آنکه با دقت و در مقیاس‌های محدود و حساب شده به‌کار روند.
چنین مواردی ممکن است از نوع نورپردازی رنگی خاص یا اشیاء خاص و چشمگیر انتخاب و به‌کار گرفته شوند.

کیفیت:

در انتخاب لوازم زینتی رویکردهای مختلفی وجود دارد.
برخی ترجیح می‌دهند که دکوراسیون منزل را در فواصل زمانی کوتاه تعویض کنند. برای چنین افرادی امکان کاربرد وسایل دکوری زینتی از میان اقلامی با کیفیت متوسط نیز چندان دور از تصور نیست.
اما ممکن است مایل باشید این کالاها خاص بوده و آنها را برای زمان طولانی‌تر به‌کار ببندید. در این صورت بهتر است به کیفیت این لوازم و اکسسوری‌ها توجه ویژه داشته باشید.
هیچ چیز بدتر و مخرب‌تر از وسایل زینتی رنگ‌ورو رفته‌ای نیست که جلوه‌های دکوری منزل را به‌کهنگی و فرسودگی می‌کشانند.

در یک نگاه کلی حتی عدم وجود اکسسوری ها بهتر از کاربرد انواع بی‌کیفیت و بد نما از آنهاست.

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که چنین تزئیناتی زمانی که از انواع بی‌کیفیت، ارزان قیمت و سطح پایین انتخاب ‌شوند هزینه‌های اضافه و پیش‌بینی نشده‌ تعویض را بر خانواده تحمیل خواهند کرد.
پس بهتر است این نوع خریدها را طوری انجام دهید که با توان مالی شما تناسب داشته باشد. هم‌چنین ترجیح بر آن است که تعداد کمتر اما با کیفیت‌تری از این اقلام را تهیه نموده و مدام مجبور به تعویض آنها نشوید.

قیمت:

قیمت خرید اکسسوری بیش از هرچیز به بودجه انتخابی شما بستگی دارد.
اینکه هر خانواده چه هزینه‌ای را برای این کار منظور می‌کند موردی کاملا حساب شده و وابسته به اقتصاد خانواده است، اما آگاهی از تاثیر قوی این وسایل می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی برای کاربران به‌همراه داشته باشد.
شاید شنیدن این توصیه قدری عجیب باشد اما ذکر آن در این بخش را به‌عنوان هدیه‌ای از طرف مشاوران راهنمای دکوراسیون بپذیرید:

با کاربرد اکسسوری ها در هزینه‌های دکوراسیون صرفه جویی کنید!!

بر خلاف تصور عمومی این وسایل نه‌تنها بودجه‌ای بر ما تحمیل نمی‌کنند، بلکه امکان صرفه‌جویی در دکوراسیون را با کسر هزینه‌های اقلام بزرگتر فراهم می‌آورند.
مثلا استفاده از چند تکه شال رنگی با بافتی متمایز و خاص به‌عنوان اکسسوری بر روی مبلمانی معمولی می‌تواند جایگزین تعویض پرهزینه آن باشد.
این اقلام حتی می‌توانند هنر دست شما باشند و با کمترین صرف بودجه و صرفا با ایده‌گرفتن از مدل‌های مشابه عملی شوند. با این توضیح که تمایز و تضاد ایجاد شده به فضای قدیمی و یکنواخت مبلمان مصرفی ما روحی تازه خواهد بخشید.

ایده‌های خلاقانه برای اکسسوارها و کلام پایانی…

اکنون که تاحدودی با این لوازم تزئینی و نقش آنها آشنا شدید توجه شما را به ایده‌هایی خلاقانه در تهیه و کاربرد آنها جلب می‌کنیم.
اشیاء زینتی معمولا غیرکاربردی و صرفا نمایشی هستند، اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که اشیاء مصرفی موجود در دکوراسیون منزل به‌کار رفته و با استفاده از طبع هنری به اقلام دکوری خاصی تبدیل می‌شوند.

خلاقیت جادو می‌کند!!

بسیاری از قاب‌ها و انواع کوسن که در منازل اکثر ما وجود دارند می‌توانند با اندکی تغییر و تبدیل به اشیاء زینتی خاص و منحصر به‌فردی بدل شوند.
در مورد گلدان‌های موجود و آینه‌ها و دیگر مواد مصرفی و حتی بی‌مصرف نیز ماجرا بر همین منوال است و این وسایل گاهی با بکارگیری قوه تخیل و اندکی زمان به اکسسوارهایی بی‌نظیر تبدیل می‌شوند.
در پایان بار دیگر یادآور می‌شویم که خلاقیت در ذهن همه ما موجود است.
با بکارگیری آن این امکان برای همه وجود دارد که با تولید و چیدمان صحیح و ابتکاری اشیاء پیرامون خود فضا و محیط زندگی خود را به‌طرز دلخواه تغییر دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *