انواع تشک, مقالات

پارچه مناسب تشک

پارچه مناسب تشک

پارچه مناسب تشک های شما

بعضی از تشک ها پارچه های خاص و خوشگلی دارند و وقتی دست روش میکشی واقعا لطافت عالی دارند. به راستی در این تشک ها از چه نوع پارچه ای استفاده میکنند؟ جنس این پارچه ها از چیست؟  یک تشک استاندارد باید پارچه‌ای با دوخت محکم و جنس مناسب داشته باشد. دوخت‌ها و طرح‌های آن نباید آنقدر برجسته باشد که به کمر و بدن آسیب برسانند، بلکه می بایست انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند تا هر وزنی را تحمل کنند و زود گود یا پاره نشوند.

اگر پارچه استفاده شده در تشک دارای درصد مناسبی از الیاف طبیعی نباشد ممکن است باعث بروز بیماری های آلرژیک و ناراحتی های پوستی شود. ضد آب بودن، ضد حریق بودن، ضد نفوذ حشرات بودن پارچه تشک از موارد مهم و ضروری است.

شناخت جنس پارچه

یک روش عمومی و متداول بین مردم برای شناخت جنس پارچه لمس آن با دست است که بر اساس آن برخی مشخصات آن‌هم فقط تاحدی قابل تشخیص است. اما روش‌های علمی و تخصصی دیگر هم برای این‌کار وجود دارد. بررسی و شناخت الیاف کاربردی در هر کدام از انواع پارچه بهترین راه برای تشخیص کیفیت آن است. تراکم به‌کار رفته در بافت منسوجات و درصد ترکیبات نیز از عوامل مهم در شناخت پارچه هستند.

از شناخته شده‌ترین این الیاف می‌توان به فلامنت، پلی‌استرو ویسکوز، پنبه و کتان اشاره کرد. بدیهی است تغییر نسبت این ترکیبات تاثیر قطعی بر کیفیت محصولات تولیدی و موارد مصرف آنها دارد. تار و پود محصولات ترکیبی، با درصدهای متنوع از الیاف متفاوت برگزیده می‌شوند تا محصولاتی با مشخصات جدید تولید گردد.

این محصولات تازه در موارد متفاوتی نیز کاربرد دارند. بیشترین ترکیبات تاروپود بین این نوع از الیاف با یکدیگر صورت می‌گیرد:

  • ترکیب  فلامنت با فلامنت (فلامنت خالص100%)
  •     ”    فلامنت با هر یک از الیاف پلی‌استر و پنبه به‌صورت جداگانه و یا ترکیب با مخلوطی از این دو
  •     ”    پنبه با پنبه ( پنبه خالص100%)
  •     ”    پنبه با هر یک از الیاف پلی‌استر و ویسکوز بطور جداگانه و…

 

ملاحظه می‌کنید که ترکیبات متنوع منجر به تولید محصولات گوناگون با مشخصات متنوعی گشته است.

 

ویژگی پارچه مناسب تشک

پارچه های تشکی در مقایسه با پارچه هایی که به عنوان روتختی یا ملحفه مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای مقاومت و ضخامت بیشتری باشند. این امر به این علت است که هم لایه های مختلفی در زیر این پارچه می بایست دوخته شود و هم باید در مقابل تحمل وزن متریال دیگر تشک که فی الواقع پارچه پوشش دهنده کل آنها مقاومت داشته باشد. بنابراین این پارچه ها دارای سطح نایلکسی بالاتری نسبت به پارچه های روتختی نخی هستند که همین امر هم تنوع در طراحی را برای این نوع پارچه پدید می آورد.

انواع پارچه مناسب تشک

پارچه ژاکارد

پارچه ژاکارد یک نوع پارچه ی طرح دار است که طرح و نقشی که دارد به خاطر فرآیند بافت پارچه است نه به خاطر چاپی که روی پارچه انجام می شود. از مناسب ترین پارچه ها جهت رویه تشک ها می باشد که به صورت ساده، پفکی ،مات، براق و… بافته شده است. در صورتی که از پارچه ژاکارد برای تشک ها استفاده شود، مزایایی همچون تنظیم دما و همچنین آروماتراپی نیز به ویژگی های تشک اضافه می شود. پارچه های ژاکارد، بهترین جنس پارچه برای تشک های طبی به شمار می رود.

 

پارچه نخی سوزنی

این نوع پارچه نسبت به پارچه ژاکارد دارای درصد نخ بیشتر و اصطلاحا دارای تنفس بیشتر است. جابجایی هوا در این پارچه، بیشتر از پارچه ژاکارد می باشد. این پارچه از لحاظ تنوع طرح مانند ژاکارد دارای طرح های زیادی است و تمام عملیات صنعتی که می توان روی پارچه ژاکارد انجام داد، وی این نوع پارچه هم قابل انجام می باشد. وجه مشترک این پارچه با پارچه ژاکارد طول عمر یکسان آنها و تفاوت آنها در استفاده از نخ و لطافت بیشتر نسبت به ژاکارد است.

پارچه نخی تشک

درصد بسیار زیادی از تاروپود پارچه های نخی را نخ تشکیل داده است. این پارچه ها بیشتر برای روکشی که با بدن ارتباط دارند استفاده می شوند. این پارچه ها دارای تنوع طرحی بسیار زیاد و همچنین موارد استفاده بسیار هستند. پارچه تمام نخ در رنگ و طرح مختلفی وجود دارد. این پارچه ها معمولا برای روکش تشک های زمینی به صورت کیسه ای و زیپ دار تهیه می شوند و برای روکش تشک های تخت به صورت کش دار و دیواره دار برای آنکارد روی تشک دوخته می شوند.

پارچه برزنتی :

این نوع پارچه بیشتر برای تشک های کشتی، تشک های بیمارستانی و تشک های ژیمناستیک استفاده می شود. این نوع پارچه بیشتر بابت نفوذناپذیری و مقاومت بالایش مورد استفاده قرار می گیرد و اصول خواب و بهداشت خواب در آن رعایت نمی شود چون مورد استفاده آنها نیز خواب نیست. بیشتر در موارد ورزشی یا مواردی که ممکن است با ترشحات بدن بیمار سروکار داشته باشد استفاده می شود. بنابراین حتی به طور روزانه ممکن است تشک شستشو شود. در نتیجه باید از لحاظ مقاومت و نفوذناپذیری استاندارد بالایی داشته باشد.

انتخاب پارچه مناسب تشک

هنگامی که نوع تشک جدید بالقوه خود را مشخص کردید، آخرین چیزی که با آن روبرو می شوید پارچه های پوششی تشک هستند. در مورد پوشش و پارچه تشک، گزینه ها و مواد گیج کننده ای برای تصمیم گیری وجود دارند. مجموعه ای از پارچه ها، خواص و مواد تشکیل دهنده آنها برای انتخاب وجود دارند که می توانند کاملا پررنگ و لعاب باشند.

در هر فروشگاهی که وارد شوید قطعا چندین نوع پارچه تشکی به شما نشان می دهند که همگی باعث ایجاد سردرگمی شده و چه بسا بسیاری از آنها فریبنده هستند و با اینکه هزینه بالایی برای خرید آن می پردازید اما کیفیت چندانی ندارد. صدها اگر نه هزاران نوع در طیف وسیعی از رنگ ها و نام های تجاری غیرمعمول محصور می شوند.

کلام آخر

پارچه های مناسب تشک در مقایسه با پارچه هایی که به عنوان روتختی یا ملحفه مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای مقاومت و ضخامت بیشتری باشند. این پارچه ها دارای سطح نایلکسی بالاتری نسبت به پارچه های روتختی نخی هستند که همین امر هم تنوع در طراحی را برای این نوع پارچه پدید می آورد و هم از لحاظ نوع، دسته بندی متفاوتی را ایجاد می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *