انواع تشک, مقالات

مزایای تشک مموری فوم

شاید در نگاه اول بالاتر بودن قیمت سبب شود تا برخی افراد از مزایای تشک مموری فوم غافل شوند و سراغ گزینه‌های دیگر را بگیرند اما بایستی اذعان کنیم که خرید تشک مموری فوم در حقیقت نوعی سرمایه گذاری برای سلامت جسم و روان در دراز مدت است.
اما به راستی این نوع تشک چه ویژگی‌هایی دارد که با وجود گران تر بودن نسبت به سایر انواع تشک توانسته طرفداران زیادی پیدا نماید؟
در این نوشتار به سوالات بالا پاسخ خواهیم داد.

تاثیر تشک بر خواب راحت

نیاز به گفتن نیست که عوامل متعددی در کیفیت خواب تاثیر گذار هستند و اگر شما از لذت یک خواب خوب و راحت محروم و یا دچار اختلال در ساعات خواب شبانه روزی شده اید قطعا باید به بستر خود و به ویژه تشک به عنوان متهم ردیف اول نگاه کنید !!!
ممکن است تشک شما نقایصی پیدا کرده باشد و یا به خوبی نتواند راحتی و آسایش لازم برای تمامی اعضای بدن شما را فراهم نماید. هرچند باید به این مساله نیز اشاره نماییم که بهترین برندهای تشک هم دارای انواع متفاوتی هستند و هر کدام برای افراد با استایل و وزن خاصی مناسب هستند.

مزایای تشک مموری فوم در خواب راحت تا چه حد دخیل است؟

تصور کنید بر روی تشکی غلت بزنید که با تمام نقاط برجستگی و فرورفتگی بدن شما سازگار و منطبق باشد، شما را به خوبی در خود جای داده و خواب راحتی را برایتان رقم بزند. پس از بیدار شدن احساس کوفتگی، درد و گرفتگی نداشته باشید!!!
شاید بگویید این یک نگاه آرمانی است اما به تمام این موارد می‌توان با خرید تشک مناسب جامه عمل پوشانید و در این زمینه تشک مموری فوم یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آید.

مموری فوم چیست؟

این ماده برای نخستین بار در سال ۱۹۶۶ در موسسه هوا و فضایی ناسا برای پیشگیری از فشار ناشی از تغییرات شرایط جوی و گرانش در هنگام فرود و نشستن موشک و هواپیماهای حامل فضانوردان به کار گرفته شد.
پس از کشف و استفاده مموری فوم بر روی صندلی سفینه‌های فضایی و بازخورد مثبت این ماده، کم کم استفاده از آن در علم پزشکی و به ویژه درمان بیماران عضلانی و مشکلات ارتوپدیک و همچنین استفاده بر روی صندلی چرخدار نیز رایج شد.

قابلیت مموری فوم در تطبیق با فرم های مختلف بدن و پوشش کامل اعضای آن، انقلابی در تمام مشاغلی که می‌توانستند به نحوی از این ماده استفاده نمایند، ایجاد نمود.

دهه نود میلادی دوره همه گیر شدن استفاده از مموری فوم در انواع کالای خواب و به ویژه تشک بود. البته در بالا عنوان شد که انواع تشک و بالش به دست آمده از این ماده نسبت به سایر انواع دارای قیمت بالاتری هستند اما به دلیل تفاوت بنیادین و غیر قابل مقایسه مموری فوم یا فوم هوشمند با سایر مواد و همچنین فرایند تولید نسبتا پیچیده،‌ می‌توان به راحتی از این مورد چشم پوشی نمود.

مزایای تشک مموری فوم و دلیل انتخاب آن

۱- پیشگیری از درد و گرفتگی

هنگامی که شما در بستر خوابیده اید نیروهای متعددی از جهات مختلف بدن و تشک شما را احاطه نموده اند. این نیروها شامل نیروی جاذبه و همچنین وزن بدن بر تشک می‌باشد که در صورت نامناسب بودن تشک ممکن است فشار و صدماتی در دراز مدت بر گودی کمر، زانو، شانه‌ها و سایر بخش‌ها وارد نمایند که با استفاده از تشک مموری فوم این فشار دست کم تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.
همچنین فوم هوشمند با نگه داشتن ستون فقرات در یک خط مستقیم و به حالت طبیعی از ایجاد انواع درد پشت، کمر،‌ گرفتگی و کوفتگی عضلانی، مشکلات ستون مهره‌ها و سایر موارد مشابه پیشگیری می‌نماید.

با توجه به موارد گفته شده در بالا استفاده از این نوع تشک نه تنها بر کیفیت خواب تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه سبب بالا رفتن ضریب سلامت بدن در زمان خواب نیز می‌گردد.

در این زمینه باید اضافه کنیم قابلیت انطباق فوم هوشمند با اعضای مختلف بدن تحت تاثیر وزن و دمای آن انجام گرفته و به همین جهت این ماده برای افراد مختلف کارآیی دارد و جالب است بدانید هرچه دما بالاتر باشد انعطاف و تطابق مموری فوم نیز بالاتر رفته که این امر سبب کم شدن میزان فشار در نقاط با تماس بالاتر می‌گردد، به عبارتی معادله در این نقاط تغییر نموده و به جای بالا رفتن فشار در اثر تماس بیشتر، میزان فشار کاهش می‌یابد !!!
اما این امر نیز به نوبه خود یک مزیت دیگر را رقم زده و آن جذب گرمای بدن توسط مموری فوم و خنک شدن بستر است که نتیجه آن جلوگیری از تعریق به ویژه در فصول گرم سال می‌باشد.

۲- مزایای تشک مموری فوم : عدم تکان و لرزش

این مورد در انواع دو نفره تشک و به ویژه برای افرادی که خواب سبکی دارند بسیار کارآیی دارد، به نحوی که در هنگام غلت زدن یکی از طرفین بر روی تشک به هیچ عنوان تکان و ارتعاش ناشی از این مساله در تشک ایجاد نخواهد شد و از این رو برای طرف مقابل مزاحمتی به وجود نمی‌آید.

۳- تشک ضد حساسیت

به دلیل ساختار فشرده و چگالی بالای فوم هوشمند و نتیجتا عدم وجود منفذ در آن، امکان تجمع انواع گرد و غبار، ذرات ریز آلاینده، سلولهای مرده پوستی و مواردی از این دست در بستر به کمترین میزان خود رسیده و از ایجاد هرگونه حساسیت و آلرژی پیشگیری خواهد شد. علاوه بر این استفاده از انواع ضد آلرژی و تعویض منظم کاور تشک تا حد زیادی به این امر کمک می‌نماید.

۴- دوام و ماندگاری بالا

یک تشک مموری فوم به طور متوسط هشت سال عمر مفید دارد که در انواع با کیفیت تر میزان عمر آن تا پانزده سال هم می‌رسد. این در حالی است که سایر انواع تشک عمری بین شش تا نهایتا ده سال داشته و چه بسا در همین مدت دچار مشکلاتی نظیر شل شدن و کشیدگی نیز شوند.
در کنار این ویژگی باید عنوان کنیم که نگهداری از تشک فوم هوشمند سخت نبوده و نیاز به فرآیند خاصی هم ندارد و فقط گهگاهی نیاز است تا آن را چرخانده و رویه‌اش را تعویض و نظافت نمایید.

۵- ایده‌آل برای افراد با وضعیت و فرم خوابیدن مختلف

در بالا گفتیم که این نوع تشک قابلیت انطباق با نقاط مختلف و انواع فیزیک بدنی را دارد، این امر سبب شده تا افراد در وضعیت های مختلف خوابیدن نیز بتوانند از تشک مموری فوم استفاده نموده و خوابی راحت را بر روی آن تجربه نمایند.

همچنین بخوانید: ارتباط مدل خوابیدن و استفاده از بالش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *