عمومی

پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس و نقش سیستم ایمنی

پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس چگونه می‌تواند با سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد و آیا این بخش از بدن در مهار این بیماری نقش دارد؟

پاندمی کوید 19 ناشی از شیوع کرونا ویروس در ماه‌های اخیر حجم عمده‌ای از اخبار جهان را به خود اختصاص داده است.
گسترش سریع این ویروس علاوه بر تلفات بالای انسانی، زیان‌های مالی سنگینی نیز بر اقتصاد جهانی تحمیل نموده است.
این پاندمی علاوه بر بیکاری میلیون‌ها نفر در سراسر جهان و محدودیت در تبادلات مالی و سفرهای بین کشورها، خسارات هنگفت و بدون بازگشت فراوانی هم بر سیستم بهداشتی دنیا وارد آورده است که با احتمال از هم پاشیدن نظام بهداشتی و درمانی ممالک و ناتوانی در کنترل بیماری، هراس از ادامه این همه‌گیری را دو چندان نموده است.

اکنون و تا زمان یافتن واکسنی برای ریشه‌کنی این بیماری واگیردار، همه‌ی امیدها به داروهای احتمالی و راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس بسته شده است.

در این مطلب تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان علوم پزشکی و محققان دانشگاه‌های معتبر جهان را با شما در میان می‌‌گذاریم.
شاید از این طریق بتوانیم در شناخت راه‌های کنترل و پیشگیری این بیماری کمکی ارائه دهیم.

تاریخچه

کرونا ویروس‌ها دسته‌ای از پاتوژن‌های مشترک بین انسان و حیوانات هستند.
یکی از آخرین نمونه‌های آنها بنام کوید 19 که در اواخر سال 2019 میلادی در شهر ووهان چین شناسایی شد عامل یک پنومونی مرگبار بوده و بسرعت در جهان همه‌گیری یافت.
سندرم حاد تنفسی ناشی از آن که تاکنون جان دهها هزار نفر را در سراسر جهان گرفته، هنوز هم در حال پیشرفت است.
طبق تحقیقات صورت گرفته، افراد در همه‌ی سنین ممکن است بدان دچار شوند.
گرچه میزان ابتلا در شرایط سنی و جسمانی مختلف بین افراد، متفاوت بوده و در میانسالان و افراد مسّن بمراتب بیشتر است.

چه نکاتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس موثرند؟

در آغاز بروز اپیدمی، برای پیشگیری از شیوع ابتدایی این بیماری و ممانعت از تبدیل آن به پاندمی راههای فراوان و قابل دسترسی وجود داشت که متاسفانه بدلیل سهل‌انگاری‌های صورت گرفته و اهمال در قطع روابط بین‌المللی و با انجام سفرهای بی‌مورد بین کشورها و عدم اجرای بموقع قرنطینه این فرصت‌ها از دست رفت.
بدلیل تازگی این بیماری در نوع خود، انسان در مواجهه با آن بسیار آماتور و غیرحرفه‌ای عمل نمود.
از این بابت متحمل زیان‌های جبران‌ناپذیری هم گشته و متاسفانه در مدت زمان کوتاهی این بیماری شیوع جهانی پیدا کرد.
باید دید اکنون و در شرایط حال حاضر جهان چه تمهیداتی قادر است از تلفات جانی و خسارات مالی بیشتر این پاندمی بکاهد.

گام اول پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس : رعایت نکات بهداشتی!

نگاهی گذرا و تأکیدی دوباره بر نکات ابتدایی اما کلیدی مانند شستشوی مرتب دستها و صورت با آب و صابون و استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، ژل‌های شوینده و… برای مقابله با کرونا ویروس بسیار تکراری بنظر می‌سد.
با این حال ما بر خود لازم دانستیم تا یکبار دیگر این موارد را بصورت لیست‌وار یادآوری نماییم.

قرنطینه؛ قطعی‌ترین راه پیشگیری از شیوع بیشتر:

سرایت این ویروس و ابتلا به بیماری کوید 19 از راه انتقال فرد به فرد بوده و چرخه آن در محیط زنده صورت می‌گیرد.
قطع ارتباط میان افراد آلوده و ناقل بیماری عملاً می‌تواند از انتشار آن ممانعت نموده و راه را بر تکثیر بیشتر عامل آن ببندد.
به این منظور لزوم اجرای قرنطینه شخصی و فاصله گذاری اجتماعی اجتناب‌ناپذیر بنظر می‌رسد، زیرا در صورت وجود تماس‌ بین افراد ناقل که لزوماً دارای علائم آشکار بیماری هم نیستند این ویروس فرصت لازم برای تکثیر بدست می‌آورد و پس از هر بار فروکش موج بیماری، مجدداً در میان مردم همه‌گیر خواهد شد و تنها پس از بارها تکرار این زنجیره و دادن تلفات و خسارات جانی فراوان، کاهش یافته و نهایتاً پایان می‌پذیرد.

این روزها در سراسر جهان کادر بیمارستانی برای مهار بیماری و نجات جان انسانها از خود گذشتگی می‌کنند.

برای جلوگیری از هدر رفتن این تلاش، لازم است تا تک‌تک افراد خود را به رعایت اصول قرنطینه ملزم بدانند و خود را بیش از پیش برای تحمل این روزهای سخت آماده نمایند.
وظیفه دولتها نیز در این مقطع حساس، تأمین امنیت مالی و جانی شهروندان است تا مردم بتوانند با ماندن در خانه، شرایط را برای اجرای طرح‌های فاصله گذاری اجتماعی فراهم کنند.

چه کنیم تا میزان پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس را برای خود و خانواده‌مان بالا ببریم؟

در هر موج بیماری همه‌گیر مانند آنفلووانزا و سرماخوردگی‌های فصلی، بیش و پیش از همه، افرادی با زمینه‌ی جسمانی ضعیف و مستعد، ابتدا به بیماری دچار می‌شوند.
مانند کهنسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و غیره.
همه ساله و با فرا رسیدن فصول سرد، شاهد شیوعِ کم و بیش چنین اپیدمی‌هایی در مناطق مختلف جهان هستیم، اما زمانی که جنبه حاد و کشنده بیماری مطرح باشد تعداد بالای قربانیان می‌تواند حقایق آماری خاصی را برایمان آشکار نماید.

تازه‌ترین تحقیقات در محافل علمی امریکا (از جمله دانشگاه شیکاگو) بر روی گروه‌هایی از بیماران با مشکلات حاد سرماخوردگی، پنومونی و نیز افرادی که واکسن آنفلووانزا دریافت کرده‌اند نتایج جالبی به دست داده است.

این تحقیقات نشان داده که تقویت سیستم ایمنی بدن در همه‌ی انواع این بیماری‌ها نقش مهمی در بهبود و نجات بیماران ایفا می‌کند و برعکس، وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند نارسایی کلیوی، تنفسی یا قلبی، دیابت، و مشکلاتی از این قبیل، با ضعیف کردن سیستم ایمنی در تسریع روند بیماری تأثیر مستقیم داشته، عملاً روند بهبودی را تا حد زیادی مختل می‌نماید.
اما نکته‌ی قابل تأمل اینکه رعایت اصول خود ایمنی و تقویت جسمانی نیز تا حدود زیادی به ما در غلبه بر این دسته بیماری‌ها کمک می‌کند.

خوب بخوابیم تا سیستم ایمنی قوی داشته باشیم!

گذشته از زمینه‌های ارثی و ژنتیک، تأثیر مراقبت‌های بهداشتی و عواملی مانند ورزش، تغذیه سالم و خواب و استراحت کافی در تقویت بنیه جسمانی و سیستم ایمنی بدن غیر قابل چشم‌پوشی است.
طبق جدیدترین تحقیقات در نمونه‌های مشابه مبتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی، افرادی با ساعات خواب کافی (حداقل 7 تا 8 ساعت در شبانه‌روز) مقاومت بمراتب بهتری از خود نشان داده‌اند.

بهبود حدود 3 برابری آنها نسبت به افراد گروه دیگر با داشتن 4 ساعت خواب در شبانه‌روز دانشمندان را به نتایج جالبی رسانده است که ارتباط مستقیمی با تولید پادتن بیشتر در بدن افرادی با خواب کافی و عمیق دارد.

اکنون و با مقایسه علائم و چگونگی درگیری و مقاومت در برابر بیماری‌های ویروسی، از احتمال مشابهت بین این مورد با بیماری کوید 19 ناشی از کرونا ویروس خبرهایی می‌رسد.
همین اخبار ضمن نوید به بهبودی بیماران در صورت تقویت سیستم دفاعی، ما را به انجام مراقبت‌های بیشتر و خصوصاً لزوم داشتن ساعات خواب کافی برای حفظ بنیه جسمانی نیز ترغیب می‌کند.
این مورد بخصوص اگر در شب و زمان ساعات طبیعی خواب و منطبق با ساعت بیولوژیک بدن انجام شود به نتایج بهتری منجر می‌شود.

هیدروتراپی (Hydrotropic) چیست؟

آزمایشات بالینی بر روی بیماران با طیف سنی متنوع ثابت نموده شوک‌های آبی سرد و گرم در چند نوبت متوالی می‌تواند سیستم ایمنی را تا حدود قابل توجهی تحریک و بر علیه عوامل بیماری‌زا تقویت نماید.
این روش که با چند مرحله دوش آب گرم وسرد، در هر نوبت استحمام بصورت متناوب انجام می‌گیرد سلول‌ها را نسبت به مقابله با عوامل داخلی بیماری‌زا تحریک می‌کند.
به تازگی این روش برای مقابله با بیماری‌های ناشی از سرایت ویروس‌ها نیز پیشنهاد شده است و احتمالاً می‌تواند افق تازه‌ای در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا ویروس نیز بر روی ما بگشاید.

درمان، باز هم با آب!!

علاوه بر همه فواید شناخته شده برای آب در درمان بیماری‌های مختلف، در مورد کرونا ویروس از طرف پزشکان متخصص تأکید ویژه‌ای بر نوشیدن آن نیز صورت می‌گیرد.
زیرا علاوه بر تسهیل در گردش خون و کارکرد قوی کلیه‌ها، نوشیدن آب بصورت مرتب و مداوم، ویروس را حتی در صورتی که به مجاری حلق راه یافته باشد از گلو عبور داده و وارد معده می‌کند.
به این ترتیب و با ورود به اسید معده، ویروس بلافاصله از بین می‌رود.
همین عامل موجب شده تا پزشکان به افراد نوشیدن جرعه جرعه آب را توصیه نمایند.

نور فرابنفش، دشمن دیرینه ویروس‌ها…

بر اساس مطالعات صورت گرفته در دهه‌های اخیر به اثبات رسیده که اشعه ماوراء بنفش (UV) موجود در لایه اُزُن تأثیرات عمیق و قوی در از میان برداشتن انواع ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا دارد.
این آثار مثبت خصوصاً به دلیل بی‌ضرر بودن این اشعه بسیار کاربردی است و با اثبات سرطان‌زا نبودن آن در درمان بیماری‌ها و رفع عوامل آن بکار می‌رود.
اکنون و با شیوع کرونا ویروس در جهان، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال بکارگیری این اشعه و تأثیرات مثبت احتمالی آن در درمان بیماران مبتلا به کوید 19 صورت گرفته است که امیدهای تازه‌ای را در محافل پزشکی و درمانی برای براندازی این بیماری هولناک زنده می‌کند.
طیف اشعه ماوراء بنفش (Far-UVC-Light) بخاطر قدرت بالا و طول موج کوتاهی که دارد قادر است تا بدون آسیب رساندن به سلول‌های بدن عوامل بیماریزا را از میان بردارد.

پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس و داروهای نویدبخش:

تا هنگام نوشتن این مطلب هنوز هیچ داروی قطعی یا واکسن تأیید شده از طرف سازمان بهداشت جهانی برای درمان بیماری کوید 19 ناشی از کرونا ویروس به جهانیان معرفی نشده است.
اما اشاره به مواردی در بهبود بیماران و خفیف شدن علائم بیماری با استفاده از داروهای سایر بیماری‌های ویروسی امیدوار کننده است.
از این جمله داروهای ضد بیماری ایدز (HIV) و نیز داروهای ضد سارس و مالاریا هستند.
به تازگی نیز شرکت داروسازی (Gilead) با یک دوره آزمایش موفق توسط داروی (Remdesivir) از شکست سریع کرونا ویروس در گروهی از بیماران و بهبود نسبی آنها خبر داده است که در صورت تأیید و جهانی شدن، می‌توان به ریشه‌کنی این ویروس هولناک در سطح جهانی امید بست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *