دکوراسیون

دیزاین اتاق خواب کودک

وقتی صحبت از دیزاین اتاق خواب کودک می‌شود این کار را نباید به مانند دیزاین اتاق خواب برای افراد معمولی قلمداد نمود، زیرا اتاق خواب کودک بر خلاف بسیاری از اتاق‌های دیگر و حتی سایر اتاق خواب‌ها یک فضای چند منظوره است.

اما چرا ؟
ادامه‌ی این مطلب را بخوانید :

اتاق خواب کودک و خصوصیات منحصر به فرد آن

این اتاق علاوه بر مکان استراحت و خواب کودک، فضایی برای سایر فعالیت‌ها و رفتارهای مختص به اوست. این اعمال شامل بازی کردن، درس خواندن، نقاشی کشیدن و … می‌باشند.
معمولا در اتاق خواب کودک علاوه بر بستر و تختخواب، وسایلی مانند اسباب بازی‌ها، انواع کتاب درسی و غیر درسی، لباس‌ها، میز مطالعه و سایر لوازم مخصوص او نیز قرار می‌گیرند.
ناگفته نماند که تعدد وسایل کودکان بر خلاف اکثر افراد بزرگسال بسیار زیاد است. به عنوان مثال انواع اسباب بازی‌ها، فیلم‌های آموزشی، غیر آموزشی و یا کتاب‌ها جزو پر شمارترین‌ موارد یاد شده هستند.

بدیهی است در دیزاین اتاق خواب کودک فضا باید طراحی خاص خود را داشته باشد.

این کار سبب می‌شود تا علاوه بر جای دادن حجم زیادی از وسایل کودک که در بالا گفته شد، از فضای کافی جهت فعالیت‌های آزادانه‌ی او نیز برخوردار باشد.
اما برای ایجاد چنین فضای جادویی که بتواند علاوه بر موارد بالا، موجبات شادی و مهم‌تر از همه امنیت فرزندان را فراهم آورد باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم :

رنگ‌های کودکانه

شروع دیزاین با طرح و رنگ می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد، به شرطی که تطابق آن‌ها را با مبلمان و سایر وسایل در نظر بگیرید، هرچند بهتر است تمام این انتخاب‌ها با نظر خود کودک انجام گیرد.
معمولا رنگ‌هایی نظیر صورتی، سبز، آبی و یا زرد جزو پرطرفدارترین رنگ‌ها محسوب می‌گردند.
همچنین می‌توانید از انواع کاغذ دیواری مناسب برای اتاق کودک که در بازار وجود دارد برای پوشاندن بخشی یا تمام قطعات این اتاق استفاده نمایید.

استفاده از کاغذ دیواری در دیزاین اتاق خواب کودک

کاغذ دیواری یک وسیله‌ی بسیار مناسب به عنوان جایگزینی برای نقاشی بر روی دیوار به شمار می‌آید که طرح‌های آن همیشه جذاب هستند و حتی می‌توان پس از مدتی و با کمترین هزینه و زحمت آن را عوض نمود.
برای نمونه نقاشی و رنگ‌آمیزی اتاق نیاز به جابه‌جایی و یا پوشاندن وسایل جهت جلوگیری از ریختن ذرات رنگ بر روی آن‌ها و همچنین تمیز کردن کف یا فضای اتاق و سایر لوازم موجود در آن دارد که این امر در هنگام استفاده از کاغذ دیواری بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.

اتاق خواب کودک و کف آن

برای کف اتاق حتی الامکان بهتر است از فرش و یا موکت‌های نرم استفاده گردد، به ویژه اگر فرزند شما سن و سال خیلی کمی دارد، زیرا کودکان در سنین پایین بسیار زمین می‌خورند واحتمال صدمه دیدنشان بالاست.
همچنین یادتان بماند فرش و یا موکت اتاق را از رنگ‌هایی انتخاب کنید که کمتر کثیفی و لکه‌ها را نشان دهند، با این کار مجبور نیستید هر روز آن‌ها را تمیز نمایید !!! هرچند کف‌پوش‌های لمینت با طرح چوب هم علاوه بر تمیز شدن آسان می‌توانند در کنار قالیچه‌ها فضا را گرم‌تر نشان دهند.

انتخاب مبلمان در دیزاین اتاق خواب کودک

پس از تعیین پوسته‌ی اولیه‌ی اتاق کودک، نوبت به مبلمان متناسب برای این فضا می‌رسد.
پیش از شروع باید از خود بپرسید که چه میزان فضا در اختیار دارید و این فضا چگونه می‌تواند به بهترین نحو ممکن در جهت رشد فرزندتان تقسیم بندی گردد ؟
برای نمونه شاید یک تختخواب با ساختاری ساده و کلاسیک، سال‌ها قابل استفاده باشد اما انواع طرحدار و فانتزی بیشتر از این ویژگی، کارکردی تزئینی و جذاب داشته باشند.
استفاده از مبلمان چند منظوره علاوه بر صرفه جویی در هزینه، به کاهش فضای اشغال شده نیز کمک شایانی خواهد نمود.
بسیاری از تخت‌ها در داخل خود دارای بخش‌هایی مانند کشو، میز تاشو و یا فضای آزاد به ویژه در قسمت زیرین هستند.

در دیزاین اتاق خواب کودک، این امر در مورد سایر لوازم مبلمان از قبیل میز، صندلی و … نیز صدق می‌نماید و نکته‌ی مهم دیگر، طرح و رنگ آن‌ها متناسب با فضای اتاق خواب کودک است.

معمولا رنگ‌های خنثی مانند رنگ چوبی طبیعی، فلز یا چوب با طرح و نقاشی سفید و همچنین انواع رنگ‌های متالیک برای فضای اتاق می‌توانند منطقی و موثر باشند.
علت آن را هم باید در این امر دانست که آن‌ها تقریبا با تمامی رنگ‌های اتاق و اصولا فضا (چه قدیمی و چه تازه) ست و هماهنگ می‌شوند.
به بیان ساده‌تر باید بگوییم که شما دیگر مجبور نیستید مبلمان اتاق را عوض کنید بلکه هر از چند گاهی فقط آن‌ها را رنگ آمیزی خواهید نمود.
نکته‌ی دیگر در تهیه‌ی مبلمان، محدودیت زمانی می‌باشد !!!

حتما می‌پرسید این حرف یعنی چه ؟!
با یک مثال پاسخ می‌دهیم :

هنگامی که شما یک کمد مخصوص نوزاد سفارش می‌دهید، طبیعتا به دلیل رشد فرزندتان پس از چند سال مجبور به تعویض آن خواهید بود. این امر بستگی به شما، بودجه‌، حوصله و همچنین وقتتان دارد.
اکنون بسته به نکات بالا، خودتان می‌دانید که چه انتخابی مناسب‌تر است.

دیزاین اتاق خواب کودک با هدف داشتن فضای کافی

احتمالا هر پدر و مادری می‌داند که چه حس دردناکی است وقتی نادانسته پایش را بر روی یکی از اسباب بازی‌های کودک (مانند آجرهای خانه سازی) و … می‌گذارد !!!
شاید هم ناخواسته پایتان به یکی از وسایل رها شده در کف اتاق گیر کند و حتی تا مرز زمین خوردن پیش بروید.
اینجا مساله‌ی فضای کافی برای گردش آزادانه در اتاق پیش می‌آید و از آنجا که کودکان بیشتر از سایر افراد فعالیت و تحرک دارند، باید به این امر بیشتر توجه نمود.

برای داشتن فضای کافی بهتر است از قفسه و کمدهای دیواری، طاقچه مانندهای نصب شده بر روی دیوار و همچنین جعبه‌های مخصوص برای قرار دادن وسایل استفاده نمود.

هر کدام از موارد فوق می‌توانند تقسیم بندی‌های جداگانه و مجزا برای لوازم کودک داشته باشند.
مثلا اسباب بازی‌ها در یک قفسه و یا جعبه، لباس‌ها در کمد مخصوص لباس، کتاب‌ها در قفسه مخصوص و سایر وسایل به همین ترتیب دسته بندی شوند.
همچنین بهتر است هرکدام از فضاهای گفته شده در بالا، رنگ‌هایی شاد و جذاب داشته باشند که این امر علاوه بر زیباتر نمودن فضای اتاق، می‌تواند در تشویق کودک به حفظ نظم و جمع کردن وسایلش بسیار موثر واقع گردد.

شخصیت پردازی در دیزاین اتاق خواب کودک

اتاق خواب کودک باید دارای شخصیت مخصوص به خودش باشد، بدان معنی که رنگ و طرح‌ها باید با اولین نگاه، فضایی کودکانه و جذاب برای این رنج سنی را در نظر هر بیننده تداعی نمایند.
سوای مواردی که در بالا گفته شد، رنگ پرده‌ها، قاب عکس‌ها، نورپردازی و اکثر لوازم تا حد امکان باید شخصیت و طرحی مناسب کودک داشته باشند.
این امر در مورد روتختی، بالش و حتی تشک نیز بسیار حائز اهمیت است، به ویژه که در زمان استراحت کودک استفاده می‌شوند و رنگ و طرحشان باید تا حد امکان آرامبخش باشد.

اما فرای همه‌ی نکاتی که در این نوشتار گفته شد باید یک نکته‌ی مهم را خاطر نشان کنیم :

فرزند شما فارغ از هر نوع دیزاین و طراحی، باید در وهله‌ی اول در اتاق خود احساس راحتی نماید و سریع با آن ارتباط برقرار کند.
او باید آن‌جا را مکانی متعلق به خود و قسمتی از خانه‌ی خود و سایر اعضای خانواده‌اش بداند.
در صورت تحقق این امر کودک به اتاق خود اهمیت می‌دهد و حتی می‌تواند با مشارکت و نظر دادن در طراحی و دکوراسیون آن، کار شما را نیز آسان نماید.
یادتان باشد که هرچه بیشتر از فرزندتان در طراحی و دیزاین اتاقش نظر خواهی کنید در فراهم نمودن فضایی متناسب با میل و دلخواه او موفق‌تر خواهید بود.

در پایان این نوشتار پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای با عنوان “دکوراسیون اتاق نوجوان” را نیز مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *