انواع تختخواب, مقالات

خرید تخت خواب

اگر دوست دارید بدانید برای خرید و انتخاب تخت خواب به چه مواردی باید دقت کرد. و یا قصد تهیه این کالای خواب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم نوشتار زیر را کامل بخوانید.

خواب خوب و اهمیت آن

هر فرد به طور میانگین یک سوم دوران زندگی اش را در خواب سپری می‌نماید. که این میزان در حدود دویست هزار ساعت در بستر است.
اگر تمایل دارید خواب راحتی داشته باشید و پر انرژی و شاداب از خواب بیدار شوید، بیش از هر چیزی باید به فکر تهیه یک بستر خوب و مناسب بیفتید.
بدیهی است که داشتن یک بستر ایده آل نیازمند موارد دیگری نظیر بالش، تشک و تخت مناسب می‌باشد که در این مقاله به بررسی موارد مهم در زمان تهیه و خرید تخت و تا حدودی سایر اجزای مرتبط به آن خواهیم پرداخت.

تخت خواب

همین ابتدا بگوییم که شما از این کالا صرفا برای خوابیدن استفاده نخواهید کرد، بلکه تخت خود به خود جزوی از وسایل دکوری اتاق خواب شما نیز خواهد شد !!!
همچنین ممکن است مقدار زیادی از امور خود مانند مطالعه، تماشای تلویزیون، چک کردن گوشی موبایل و … را بر روی تخت انجام دهید.
انتخاب تختی با تاج، قاب، پایه و سایر اجزای مناسب نیاز به دانستن نکاتی دارد که با آگاهی از این موارد صاحب بستری راحت و سالم خواهید گردید.
اما این نکات چه هستند؟

انتخاب تاج

به جرات می‌توان گفت این بخش بزرگ ترین قسمت قابل مشاهده در تخت است. و هر کس که به اتاق خواب شما پا بگذارد در ابتدا آن را خواهد دید.
پس یادتان باشد شکل، رنگ، طرح و ظاهر آن تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون اتاق شما می‌گذارد.

معمولا انواع تاج چوبی به همراه خود طراحی مخصوصی نیز برای اتاق دارند. برای نمونه تم های رنگی تیره حالتی آرامش بخش و تجملاتی به اتاق خواب شما می‌بخشند.
رنگ‌های آناناسی، گردویی، بلوطی و سایر موارد مشابه در بیشتر مواقع همگام با مد روز بوده و علاوه بر این دارای ساختار مستحکمی نیز می‌باشند.

 

اگر دوست دارید به هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون و سایر موارد روی تخت خواب دراز کشیده. و یا به تاج تخت خود تکیه دهید، انواع تاج روکش دار و تودوزی مانند لمسه برای شما بهترین گزینه هستند.

لازم به ذکر است که پارچه مصرفی در این موارد می‌تواند هر چیزی باشد. از مخمل تا لینن و یا هر نوع پاچه که بر روی تخت و همچنین فضای اتاق تمایز ایجاد کند.
یادتان نرود که در زمان انتخاب به سایز تاج نیز توجه نمایید تا با فضای اتاق و ابعاد آن همخوانی داشته باشد.
تاج بسیار بزرگ بر روی تخت سایه افکنده و به قول معروف توی ذوق می‌زند. از طرفی در صورت بیش از حد کوچک بودن نیز وجهه تزئینی خود را از دست داده و کارآیی خاصی نخواهد داشت.

انتخاب پایه

این بخش هر چقد هم که کوتاه باشد، به دلیل تاثیر در ظاهر تخت و شکل کلی دکوراسیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
همچنین در ایستادن و قرار گرفتن تخت در مکان خود بسیار موثر بوده و نقش اساسی بر عهده دارد.
در بسیاری موارد تاج و پایه با چهار چوب کلی تخت ست و یکدست می‌باشند.
این مساله در مورد تخت چوبی و تاج آن نیز صادق است.
همچنین در زمان انتخاب سعی شود ارتفاع پایه تخت با تشک برابر باشد.

انتخاب قاب و چهار چوب

به طور کلی دو نوع قاب تخت وجود دارد.
مسطح که با پایه و یا سایر متعلقات در جای خود فیکس بشود. و نرده دار که از چوب یا فلز ساخته شده اند.

معمولا جدا سازی اجزای تخت از بخش نرده و قاب آن راحت تر انجام می‌گیرد، اما محدودیت در این است که چه مقدار وزن را باید بر روی قاب قرار داد و چه نوع تشکی را مورد استفاده قرار می‌دهید ؟!

برای نمونه تشک های اسفنجی نیاز به یک محافظ به ویژه در بخش میانی تخت دارند. تا از آن‌ها در برابر کشیدگی و شکسته شدن در دراز مدت محافظت نماید.

برخی از قاب های تخت در فضای زیرین خود قابلیت قرار دادن وسایل اضافه را داشته. و همین ویژگی سبب صرفه جویی در فضای اتاق خواب می‌گردد.
همچنین انواع تخت کشودار نیز وجود دارد. که در داخلشان می‌توان انواع وسایل و لوازم را قرار داد.

در کنار موارد بالا باید بگوییم که شما نیاز به فکر در مورد ارتفاع کلی تخت و بستر نیز دارید. اصولا قاب های تخت همه در یک سری سایزبندی استاندارد متناسب برای انواع تشک و اندازه‌های آن تولید و عرضه می‌شوند.
برای انتخاب تشک مناسب خود بهتر است. ابتدا ببینید کدام سایز با استایل بدنی شما مطابقت دارد.

برای تخت خواب خود چه تشکی انتخاب کنیم

برای این امر لازم است که ابتدا به تناسب سایز آن ابتدا با بدن خود و سپس با تخت و به ویژه قاب تخت بیاندیشید.
اگر به دنبال تشکی با کیفیت بالا هستید. انواع مموری فوم گزینه مناسبی به شمار می‌آید.
از طرفی به تناسب تشک با وضعیت خوابیدن خود نیز فکر کنید.
افرادی که به پشت یا بر روی شکم می‌خوابند. بهتر است از تشک های سفت استفاده کنند، این در حالی است که کسانی که به پهلو می‌خوابند. تمایل به استفاده از انواع نرم تر و همچنین دارای پوشش و حفاظت بالاتر دارند.

ملحفه و روتختی

پس از خرید و تهیه تخت و تشک نوبت به بخش رویی آن می‌رسد.
اگر به ظاهر و نمای تخت خیلی اهمیت می‌دهید. بهتر است از انواع روتختی و ملافه که دارای درخشش و جلوه خاص هستند. مانند مدل‌های ساخته شده با پارچه لینن و مخمل استفاده کنید.
اما اگر نمایی زیبا و در عین حال ساده دوست دارید. انواع ساخته شده با پنبه برای تخت شما کارآیی دارد. همچنین قیمت پنبه نسبتا مناسب بوده و از قابلیت گردش آزاد هوا نیز برخوردار است.

رنگ روتختی و ارتباط آن با تخت خواب

انواع رنگ جامد برای پوشش روی تخت بسیار مناسب بوده و علاوه بر جلب توجه و زیبایی، خوابی راحت را برایتان رقم می‌زنند.
اگر سراغ ملحفه یا روتختی طرح دار می‌روید. بهتر است طرح به کار رفته در روتختی زیاد برجسته نباشد.
همچنین برای یکدستی و جلب توجه بیشتر سعی کنید روتختی، بالش و کوسن استفاده شده دارای طرح و رنگی یکسان باشند.

نکته:

به هنگام خرید روتختی و ست ملحفه، آن را در ذهن خود بر روی تخت و فضای اتاق خواب مجسم نموده. و ببینید تا چه حد با دکوراسیون کلی اتاق همخوانی دارد.

سایر مطالب: راهنمای خرید تشک کودک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *