دکوراسیون, مقالات

تنوع در مدل های آباژور رومیزی

آباژور رومیزی از دکوراتیوهای قوی در هر نوع دکوراسیون داخلی از کلاسیک تا مدرن است. وسیله ای شیک، مدرن و بی دردسر که حال و هوای فضاهای مختلف از سالن پذیرایی تا اتاق خواب و اتاق کودک را عوض می کند!
استفاده از این کالای نورپردازی سابقه طولانی و قدیمی دارد. اما در سال های اخیر باز هم رونق بیشتری گرفته و توجه ها را به خود جلب نموده است.
در این مطلب ضمن معرفی مدل های مختلف آباژور، بیشتر درباره نوع رومیزی آن صحبت می کنیم.

در این زمینه بخوانید: آباژور مدرن چه برتری هایی دارد؟

هم چنین به موارد زیر خواهیم پرداخت:

• وجود آباژور تا چه حد برای تامین نور کافی در محیط منزل لازم است؟
• کدام مدل آباژور فایده بیشتری برای ما دارد؟
• از اجزای تشکیل دهنده آباژور بیشتر بدانیم!
• آباژور ایستاده برای اتاق کودک مناسب تر است یا رومیزی؟

با ما همراه باشید.

دنیای آباژورها: دکوری، کاربردی، یا هر دو؟

بسیاری از لوازم اطراف ما برای کارهای مختلف مورد استفاده هستند. بعضی از این ملزومات هم فقط جنبه تزئینی داشته و غیر از این مورد استفاده دیگری از آنها نمی شود.
اما لوازم دکوراتیو به وسایلی گفته می‌شود که هر دو این جنبه ها را شامل می شوند. یعنی هم دکوری هستند و هم کاربردی و می توان آنها را در هر ۲ این نقش ها دید.
آباژور رومیزی یکی از همین ملزومات است که علاوه بر جنبه زیبایی و دکوری که دارد، برای تامین نور لازم در محیط نیز مفید است. سایر مدل های این وسیله روشنایی از انواع ایستاده هم همین خاصیت را دارند.
در ادامه مطلب به جنبه های مثبت نورپردازی با این وسیله دکوراتیو پرداخته و نقش آن را در تامین روشنایی منزل بررسی می کنیم.

آباژورها و سهمی که در تامین نور منزل دارند!

وجود چند شاخه لامپ و چراغ روشنایی در هر خانه این روزها به موضوعی عادی بدل شده است. همینطور استفاده از لوسترهای سقفی و دیواری که نور بیشتری را برای ساکنین منزل تامین می کند.
با این وجود باز هم نقاطی در هر خانه هست که احتیاج به نور بیشتر دارند. جایی که از چراغ یا لوسترها نمی توان استفاده چندانی کرد.
یکی از این مکان ها اتاق خواب و پاتختی یا گل میزهایی هستند که در دو طرف تخت خواب قرار می گیرند. آباژور رومیزی گزینه مناسبی برای روشن کردن این بخش است.

در صورت استفاده از نوع هوشمند این لوازم زیبا، می توان از آن در نقش چراغ مطالعه یا چراغ خواب هم استفاده کرد، چون قابلیت تنظیم میزان و شدت نور را دارد.

به این ترتیب یک آباژور ساده تبدیل به وسیله ای هوشمند و چند منظوره می شود که هم می توان از زیبایی‌اش لذت برد و هم استفاده های مفیدی از آن کرد.
اتاق کودک مورد دیگری است که با انواع آباژور به ویژه مدل های رومیزی می توان آن را تزئین کرد. هم چنین وجود این وسیله در اتاق خواب کودک، بدون‌ آنکه نوری به چشم آنها بتابد بسیار مفید است. این کار ضمن محافظت از سلامت چشم کودکان، فضای مناسبی برای مطالعه و بازی آنها در نور ملایم و غیر مستقیم ایجاد می کند.
مدل های شارژی این آباژورها هم با توجه به قابلیت جابجایی در این فضا مفید و کاربردی هستند.

از اجزای تشکیل دهنده آباژورها بیشتر بدانیم!

با وجود همه تفاوت هایی که در مدل های مختلف این کالای نور و روشنایی وجود دارد، اما کلاهک و پایه دو بخش ثابت در همه مدل ها به شمار می‌آیند. کلاهک که آن را با نام شید یا سایبان هم می‌شناسیم بخش اصلی تزئینی و زیبای هر آباژور است.
البته گاهی هم به جای پایه از مجسمه یا تندیس های زیبا استفاده می شود. اما در کل پایه نقش زینتی چندانی ندارد.
کلاهک نقش پوشش چراغ آباژور را به عهده دارد و مانع از پخش شدن نور به اطراف هم می شود. به این ترتیب این کلاهک ضمن داشتن جنبه زیبایی، از نظر سلامتی نیز برای چشمان مفید است.

رومیزی یا ایستاده؟ کدام آباژور مفیدتر است؟

با آنکه مدل های بسیار زیاد و متنوعی از این محصول روشنایی وجود دارد، اما همه این مدل ها در ۲ گروه اصلی ایستاده و رومیزی جا دارند و اینکه کدام یک از این گروه ها برای استفاده بیشتر مفید و کاربردی هستند، سوالی است که به آن می پردازیم.

بسته به اینکه در چه شرایطی از این وسیله روشنایی استفاده می کنیم، انتخاب ما بین دو مدل رومیزی و ایستاده متفاوت خواهد بود:

نوع رومیزی برای اتاق خواب و فضاهای کناری تخت خواب مفید است، اما آباژور ایستاده را می توان در سالن پذیرایی، کنار مبل و تلویزیون و نیز فضای بالای میز غذاخوری مورد استفاده قرار داد.
در حالی که آباژور رومیزی برای مطالعه و نیز در نقش چراغ خواب مورد استفاده است، از نوع ایستاده برای دکوراسیون اتاق نوجوان و اتاق خواب استفاده های خوبی می شود.
خلاصه اینکه هر یک از این ۲ مدل‌آباژور به نوبه خود دارای موارد استفاده زیادی هستند. اما نقش دکوری و زیبای این وسایل در هر دو مدل محفوظ است.

به اتاق کودک برویم… با کدام نوع آبا‌ژور؟

موضوع خرید آباژور برای اتاق کودک، از مواردی است که اختلاف نظرهای زیادی درباره آن وجود دارد:
عده ای کاربرد مدل های ایستاده را برای این فضا مفید می دانند. دلیل ان را هم شیک و به روز بودن مدل ها و بلندی پایه آن می دانند که دسترسی کودک را دشوار کرده و ایمنی را برای اتاق کودک تضمین می کند!

بسیاری از مدل هایی که کلاهک آنها از جنس پارچه یا نشکن است، برای کودک بی خطر هستند.

همین طور تنوع مدل های کلاهک و طرح و رنگ های متنوع آن در مدل رومیزی برای کودکان بسیار جذاب است. به طوری که خرید این نوع آباژور برای کودکان را می توان به خرید هدیه برای آنها تشبیه کرد!
یکی دیگر از دلایلی که استفاه از این مدل را در اتاق کودک جالب کرده است، موارد کاربرد متنوع آن است. اگر از مدل های جدید این کالای روشنایی خریده باشید، می‌توانید استفاده های گوناگونی از آن داشته باشید.
نور ملایم آن اتاق خواب را هنگام خواب کودک روشن می کند، در حالی که درجات بالاتر و شدیدتر نور آن نیاز به روشنایی کافی برای مطالعه را تامین می کند.

در پایان…

روشنایی در خانه و تک تک اتاق ها همیشه نقطه مثبت و مفیدی محسوب می شود، به ویژه هنگامی که قابل کنترل بوده و بتوان از آن بیشترین و بهترین استفاده را برد.
آباژور رومیزی با داشتن نقش دکوراتیو هم مفید و هم زیباست. نور اتاق خواب و دیگر اتاق ها را به حد دلخواه تامین می کند و می تواند مانع از رسیدن نور مستقیم به چشمان شده و از آنها دفاع کند.
این وسیله روشنایی با تنوع بالایی که دارد می تواند نقش های دیگری از چراغ مطالعه تا چراغ خواب و موارد دیگر را نیز ایفا کند. هم چنین موارد استفاده آن در اتاق خواب، اتاق کودک و موارد دیگر باعث استقبال بالایی از آن شده است.

مطلب روز: خرید از نمایندگی ایکیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *