دکوراسیون, مقالات

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل

نیازی به گفتن نیست که نقش و استفاده از ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل تا چه میزان تاثیر گذار است و تقریبا بدون وجود رنگ، دکوراسیون بی روح و ناقص خواهد بود. اما استفاده از رنگ و طیف های مختلف آن نیز اگر بر طبق اصول و قاعده انجام گیرد نتیجه کار بسیار عالی و استثنایی در خواهد آمد.
نوشتار پیش رو شما را با چند روش اصلی و جالب در زمینه به کار گیری رنگ آشنا نموده و خواهد کوشید دریچه های جدیدی از ترکیب رنگ در دکوراسیون را برای شما بگشاید.
با ما همراه باشید:

سایر مطالب: دیزاین اتاق خواب کوچک

استفاده از چندین دسته رنگ در کنار یکدیگر

این مورد به ویژه در نقاشی دیوار و حتی برخی لوازم منزل بسیار کاربردی است !!!
بدان معنا که ترکیب برخی رنگ‌ها با یکدیگر و یا در کنار هم (ایجاد تضاد) می‌تواند فضای متفاوت و در عین حال جذابی را پدید آورد.
برای نمونه ترکیب رنگ نارنجی با آبی قابلیت ایجاد چندیدن فضای خاص را خواهد داشت، آن هم زمانی که شما از طیف مختلف این دو رنگ (لاجوردی، فیروزه‌ای، نیلی و … برای آبی، در کنار انواع نارنجی کم رنگ و پر رنگ) استفاده نمایید.
به یاد داشته باشید که این تنها دو نمونه رنگ از میان انبوه رنگ‌هایی است که شما با توجه به علاقه و سلیقه شخصی خود می‌توانید انتخاب کنید.

آبی و سفید دو برگ برنده همیشگی برای ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل

یک مثال ساده برای ترکیب این دو رنگ وجود دارد و آن هم پوشیدن یک شلوار جین آبی به همراه تی شرت یا پیراهن سفید است، ترکیبی که انگار قصد ندارد هیچ وقت از مد بیفتد !!!
حال این ترکیب رنگ را می‌توان در دکوراسیون منزل نیز به سادگی استفاده نمود. مثلا در اتاق نشیمن، دیوارها با رنگ زمینه آبی پوشیده شوند و بر روی آن از سایه سفید رنگ استفاده گردد که ترجیحا بهتر است برخی اکسسوری و مبلمان نیز با رنگ سایه تطابق داشته باشند.
هرچند برخی طراحان دکوراسیون معتقدند که ترکیب سیاه و سفید نیز چنین کارآیی داشته و نه تنها تیره و خشن نیست، بلکه باعث جلب نظر افراد بیشتری هم می‌گردد.

پیوستگی رنگ‌ها در عین تنوع 

استفاده از رنگ‌های ساده نه تنها باعث یکدستی فضا می‌شود بلکه یک مزیت دیگر هم دارد و آن ایجاد حس انتقال از یک فضا به فضای دیگر است.
برای نمونه وقتی شما در وسط راهرو ایستاده اید و به سایر اتاق ها نگاه می‌کنید، مجموعه ای از یک یا چند طیف رنگی را خواهید دید که با نسبت های مختلف در هر فضا تکرار و خود نمایی می‌کنند.
مثلا دیوارهای آشپزخانه با نوعی رنگ آبی پوشیده شده اند که در بخش‌هایی از اتاق پذیرایی نیز قابل مشاهده است، حال آن که ترکیب رنگ وسایل و مبلمان در این دو فضا به کل متمایز و دارای تضاد می‌باشد. ( به عنوان مثال در یکی از فضاها پرده و مبلمان نارنجی و دیگری سبز فسفری)
همچنین برای تنوع بیشتر بهتر است که در هر فضا تا حد امکان از همه رنگ‌ها با درصد کم و زیاد استفاده و این امر در سایر فضاها با نسبت معکوس تکرار شود.

ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل : رنگ سفید و حس تازگی 

حتما شما هم در برخی از اثاثیه منزل خود اقلامی را دارید که از لحاظ سنی تا حدودی قدیمی به حساب می‌آیند، اما از طرفی به دلیل زیبایی، حالت عتیقه داشتن و یا حتی یادگار بودن، بنا دارید تا زمانی که سالم و دارای کارآیی باشند از آن‌ها در چیدمان منزل استفاده نمایید.
برای نمونه یک دست میز و صندلی قدیمی نهار خوری که یاد آور خاطرات زیادی برای شما هستند اما تا حدی رنگ کهنگی در وجودشان به چشم می‌آید.
شاید هم این میز و صندلی چندان خاطره انگیز نباشد اما به دلایلی نظیر هزینه بالای خرید نمونه مشابه و جدیدتر، کیفیت، دوام و حتی از منظر زیبایی و تزئینی نمی‌توان از آن چشم پوشید !!!

اما به راستی چه باید کرد ؟

باید بگوییم نیاز به انجام کار خاصی ندارید و فقط کافیست تا رنگ تازه ای به آن بزنید، به ویژه اگر این رنگ سفید باشد.
سفید به دلیل سادگی و در عین حال شاد بودن، علاوه بر ست شدن با هر نوع دکوراسیون و رنگ، به وسایل شما شخصیتی متمایز و تازه خواهد بخشید به طوری که پس از رنگ آمیزی هیچ تفاوتی با نمونه آکبند و تازه خریداری شده نخواهند داشت. اگر باور ندارید امتحان کنید !!!

در انتها باید بگوییم که موارد بالا قطره ای از اقیانوس بی انتهای ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل بود که بسته به سلیقه، نوع محیط، تغییرات فصلی و بسیاری موارد دیگر می‌توانید طرح و مدل‌های بی حد و مرزی را در فضای دلخواه خود تجربه نمایید.

مطالب مشابه: رنگها در دکوراسیون اتاق کودک پسر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *