انواع تشک

بهترین محافظ تشک ؟ هزینه اضافه یا خرید حتمی ؟

بهترین محافظ تشک ؟ هزینه اضافه یا خرید حتمی ؟

اگر به تازگی تشک خریده اید و یا قصد خرید آن را دارید، احتمالا بهترین محافظ تشک برای شما بسته به نوع و اندازه تشک تان، یک وسیله کاربردی و ضروری به حساب می آید.

با مطالعه‌ی این مطلب طول عمر بالا و دوام تشک خود را تضمین کنید.

مراقبت از اشیاء و اموال مفید یا مورد علاقه افراد، همواره بخشی از ذهن آنها را اشغال می‌کند و ترس از ناموفق بودن در این حفاظت نیز می‌تواند قسمتی از ضمیر ناخودآگاه را به خود اختصاص دهد.

اما چاره کار چیست؟ و آسودگی خیال از بابت داشته‌هایمان چگونه حاصل می‌شود؟

به موازات رشد تمدن، بشر در دستیابی به خواسته‌هایش تواناتر شد و به همین نسبت دایره درخواست‌ها و آمال او نیز گسترش یافت.

انسان اندیشمند با بکارگیری خلاقیت ذهنی دست بکار اختراع و اکتشاف گردید و زندگی خود را دستخوش تحولاتی بزرگ کرد

تا جایی‌که به جرأت می‌توان گفت فردی از طبقه متوسط در دنیای امروزی در شرایط رفاهی به‌مراتب بالاتری نسبت به افراد طبقات بالا در دوران قدیم قرار داشته، از آسایش و استراحت بیشتری بهره‌مند است.

ارتقاء سطح رفاه عمومی توجه به خواسته‌های فردی را هم بیشتر کرده است. تا آنجا که هر فرد برای خود حق انتخاب و اعمال سلیقه خاص در مورد فضاهای شخصی قائل است.

چگونه از وسایل شخصی خود مراقبت کنیم؟

نگهداری از وسایل شخصی شامل بخش‌های گوناگون می‌گردد که هدف نهایی از همه‌ی آنها بهره‌مندی هر چه بیشتر از داشته‌ها و تعلقات فرد است.

در این میان رعایت بهداشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خود شامل رعایت اصول پاکیزگی و سلامت در عرصه‌های گوناگون می شود.

بخش بزرگی از ساعات شبانه‌روز به خواب و استراحت میگذرد.

رعایت بهداشت لوازم و پوشاک خواب هم بخش بزرگی از همین مقوله است.

نگهداری صحیح و اصولی از وسایل و ملزومات خواب، بنوبه خود در رعایت بهداشت شخصی نقش پر‌رنگی دارد و مستلزم آگاهی نسبت به مواد و موجودات پیرامون ماست.

تا چه حد از پاکیزگی بستر خود خبر داریم؟

بقایای میکروارگانیسم‌ها، سلول‌های پوستی مرده و دفع شده، عرق و مایعات دفعی بدن انسان و حیوانات خانگی در اطراف ما وجود دارند.

ماهیت اینها و سایر بقایای زیستی موجود غیر قابل چشم‌پوشی است. هر چند بسیاری از این عوامل به دلیل کوچکی اندازه عملا با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند.

عوامل دیگری از قبیل گرد و غبار و دود، باکتریها و کپک‌ها، مو و پشم جانوران و مواد حساسیت‌زا نیز محیط ما را در بر گرفته است. این مجموعه مستقیمأ یا بطور غیرمستقیم بر بهداشت و سلامت ما تأثیر می‌گذارند.

عدم مقابله با موارد فوق، بی‌شک می‌تواند منجربه صدمات جبران ناپذیری گردد.

در طول شب و زمان استراحت بدن در حالت آرامش و سکون خاصی به سر می‌برد.

این فرصتی مناسب برای بازیابی انرژی‌های از دست رفته و ترمیم بافت‌های بدن است. سطح پوست عمدتا در این زمان با دفع لایه‌های مرده‌ی سلول‌ی به آن طراوت می‌بخشد.

تنظیم مایعات و هورمون‌های بدن به کمک دستگاه‌های داخلی صورت میگیرد که زمان انجام آن بیشتر در هنگام خواب افراد است.

این مواد اگر از سطحی که بر آن می‌خوابیم پاک نشوند باعث ایجاد و گسترش آلودگی می‌گردند که می‌تواند زمینه بروز انواع بیماری‌های پوستی و تنفسی و… باشد.

افزایش تدریجی وزن تشک های کهنه (گاه تا یک و نیم برابر وزن اولیه) بخوبی گواه این ماجراست. پس ملاحظه می‌کنید که رختخواب جای چندان آرامی هم نیست.

مراقب اطراف خود باشیم: آلودگی‌ها در کمینند!

تشک به عنوان بزرگ‌ترین بخش از پوشاک خواب بیشترین سطح تماس با بدن را داراست و به همین نسبت هم در معرض آلودگی با عوامل یاد شده قرار دارد.

از طرفی به‌دلیل داشتن حجم و وزن بالا، براحتی قابل حمل و شستشو نیست. و در برخی موارد اصولا فاقد این قابلیت است.

برای رفع این مشکل مبتکران در زمینه کاری کالای خواب دست بکار تولید کاورهای مخصوصی شده‌اند.

این کاور‌های محافظ از الیاف مرغوب و با خاصیت کشسانی و بادوام ساخته می‌شوند که ضمن سبکی و داشتن قابلیت شستشوی آسان و ماشینی، مزایای دیگری را همراه با خود به اتاق خواب شما می‌آورند.

چرا باید محافظ تشک تهیه کرد؟

کاور یا محافظ تشک لایه‌ای پارچه‌ای و قابل شستشوست که در انواع مختلف و برای حفاظت از تشک در برابر عوامل گوناگون تهیه شده است.

مواد مورد استفاده در تهیه انواع این کاور از جنس‌های متفاوت انتخاب می‌شود اما ویژگی مشترک همه‌ی آنها شستشوی آسان و بکارگیری مواد ضد‌میکروبی در تهیه آنهاست.

هر پد محافظ با پوشش دادن به کل سطح تشک از نفوذ رطوبت و گرد و غبار ممانعت می‌کند. هم‌چنین آن‌را در برابر عوامل حساسیت‌زا و تغییر رنگ تدریجی حفظ می‌نماید.

تشک خود را چگونه جابجا کنیم؟

تشک‌های خوش‌خواب سنگین بوده و براحتی قابل حمل و نقل نیستند. اما رویه محافظ را می‌توان در فواصل زمانی دلخواه براحتی جدا نمود. و به دلیل سبکی و نرمی با هر روش دلخواه به شستشوی آن مبادرت نمود.

در جداره کناری بعضی از انواع این کاورها هم لایه توری از جنس خوب و با قابلیت کشسانی و انعطاف بالا وجود دارد که جهت ثابت نگه داشتن آن بر روی تشک، نصب شده است.

این لایه بدلیل داشتن جنس توری با تهویه مناسب هوا به خنک شدن بستر کمک شایانی می‌کند.

برخی کاورها هم با نوارهایی در کناره‌ها با قابلیت ارتجاعی بر روی تشک فیکس می‌شوند. تعویض انواع این روکش‌ها کاری بسیار راحت است و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

چند نوع کاور تشک داریم؟

در مورد جنس پوشش‌های مصرفی در روکش تشک با دو دسته بزرگ روبرو هستیم:

1. پد ضد آب (Water proof)

که با داشتن لایه محافظ تشک را در برابر نفوذ رطوبت محافظت می‌کند.

این نوع کاور با داشتن یک لایه (uv) در زیر و یک لایه لاتکس(tpc) بسیار نازک و غیر قابل لمس به قطر (0/3mm) درون خود از عبور رطوبت و مایعات جلوگیری می‌کند.

لایه لاتکس دارای خاصیت عبوردهی هوا بوده و دمای سطح بستر را متعادل می‌کند.

در مورد تشک‌های دارای فوم هوشمند که نسبتا گرم هستند بکارگیری این روکش بسیار کاربردی است. این خواص آن را برای استفاده در موارد شب‌ادراری کودکان یا بی‌اختیاری مناسب کرده است.

هم‌چنین برای کسانی که به خوردن و آشامیدن در رختخواب عادت دارند بکارگیری این نوع پد ضد آب برای حفظ زیبایی و نظافت تشک لازم بنظر می‌رسد.

برخی افراد حیوانات خانگی را با خود به بستر می‌برند. بکارگیری محافظ تشک برای چنین افرادی هم آسایش و راحتی فوق‌العاده در زمینه نظافت بستر به‌همراه خواهد آورد.

2. پد جذبی (پنبه‌ای)

این نوع روکش از دوخت لایه‌های سیلیکونی به هم تهیه می‌شود.

پد پنبه‌ای با جذب مایعات به خود مانع از عبور آنها از سطح و جذبشان توسط تشک می‌گردد و آن را در برابر انواع رنگ و لکه‌ها محافظت می‌کند.

کاور پنبه‌ای از قیمت بمراتب مناسب‌تری نسبت به انواع واترپروف برخوردار بوده، به دلیل ماهیت طبیعی و گیاهی سازگاری خوبی با بدن انسان داشته، برای پیشگیری از بروز و افزایش حساسیت‌ها کاملا مناسب است.

اگر شما هم جزو افراد حسابگر و صرفه‌جو هستید، احتمالا قبول هزینه خرید محافظ تشک تا حدی برایتان مشکل بنظر می‌رسد.

اما صرفه اقتصادی تهیه این کاور زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بهای آن را با قیمت تشک مقایسه کنید.

 هنگامی که بدانید این محافظ چه تأثیری بر مدت دوام تشک شما دارد مسلما از تهیه آن احساس رضایت خواهید کرد.

هر دو نوع محافظ ذکر شده در بالا بر افزایش طول عمر مفید تشک (گاه تا 30) درصد مؤثرند. اما با توجه به موارد استفاده و نوع کاربری افراد و خانواده‌ها، پیشنهاد ما بررسی انواع موجود آن قبل از خرید است.

چه نوع محافظی بخریم تا راضی‌تر باشیم؟

واقعیت اینست که بهترین محافظ تشک ما همان کالایی است که نیاز ما را بهتر برآورده می‌سازد و از لحاظ اقتصادی نیز پاسخگوی شرایط ماست.

هرچند در بررسی قیمت یک محصول همواره توجه به کاربری و طول عمر مفید آن هم مطرح است.

انواع پوشش محافظ تشک را می‌توان نسبت به نوع مواد بکار رفته در تهیه‌ی آن‌ها نیز دسته‌بندی نمود. که شامل موارد گوناگونی می‌گردد:

کاور مخملی؛

که از انواع مخمل (ساده و راه دار) با دارا بودن خاصیت کشسانی تهیه می‌شود. و بدلیل شکیل بودن می‌تواند نقش روتختی را هم در اتاق شما ایفا ‌کند.

کاور بامبو؛

که از الیاف گیاه بامبو درست شده و بطور طبیعی دارای خاصیت آنتی‌آلرژیک است. استفاده از این کاور به افرادی با پوست‌های حساس پیشنهاد می‌شود.

کاور کتان و پنبه؛

این نوع محافظ تشک از پارچه‌های پنبه‌ای یا کتان تهیه و برای جلوگیری از بروز آلرژی بسیار مناسب است

پلی استر؛

بکارگیری مواد پلی‌استر در تهیه کاور تشک، محصول را سبک و نظافت آن را بسیار راحت می‌کند. اما خاصیت ضدآلرژی ندارد. لذا استفاده از آن به افراد حساس توصیه نمی‌شود.

این نوع کاور در تجهیزات هتل موارد استفاده بالایی دارد.

روکش نانو؛

که از مواد مصرفی با تکنولوژی نانو درست می شود و در زمینه حفظ سلامتی و بهداشت بسیار مطرح است.

اما بهترین محافظ تشک برای من کدام نوع است؟

با وجود تنوع در محافظ‌های تشک موجود در بازار بهتر است ابتدا نسبت به نوع کاربری خود شناخت پیدا کرده و سپس اقدام به تهیه محصول مورد نظر خود نماییم.

بدون کاور چه بر سر تشک ما می‌آید؟

مدتی است که اتاق خواب خود را با تزئینات دلخواهتان مبله کرده‌ و تشک نرم و راحتی هم تهیه و به این مجموعه افزوده‌اید. طبیعتا از استراحت در چنین محیطی لذت می‌برید.

مدتی می‌گذرد… و ناگهان… یک روز با صحنه عجیبی روبرو می‌شوید!

سطح تشک از لکه های ریزی پوشیده شده، که قبلا ندیده بودید. لبه‌های تشک تیره رنگ شده‌اند… بوی نه چندان مطبوعی هم اتاق خواب را پر کرده… با دقت بیشتر به یاد می‌آورید که این اواخر درگیر سرفه‌های شبانه بوده‌اید.

گاهی نیز، سرخی و خارش پوستتان هنگام خواب شما را کلافه کرده است.

فردای آن روز پیگیر ماجرا می‌شوید. و نتیجه کنجکاوی‌تان آشنایی با محصولی بنام کاور تشک است. حالا مدتها از ماجرا گذشته، کابوس تمام شده و تشک شما زیر یک لایه کاور، تمیز و سالم حفظ شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *