انواع بالش

بالش بارداری و فواید استفاده از آن

بالش بارداری یکی از انواع طبی کالای خواب به شمار می‌آید و همانگونه که از نامش پیداست برای دوران حاملگی بسیار مناسب است.
این نوع بالش دارای نمونه‌ها و مدل‌های متنوعی است که همه‌ی آن‌ها از کارآیی و مزیت‌های یکسانی برخوردار هستند و استفاده‌ی آن‌ها از بروز مشکلات و خطرات زمان بارداری برای مادر و فرزند پیشگیری می‌نماید.

اما به راستی چرا باید در زمان بارداری از برخی لوازم مانند لباس، رژیم تغذیه‌ای، بالش یا تشک و وسایل مخصوص این دوران استفاده کرد ؟

با ما همراه باشید تا به طور اجمالی به پاسخ این پرسش بپردازیم :

دوران بارداری و حساسیت‌های آن

رشد و پرورش نوزاد در بدن یک فرد دیگر دارای پیچیدگی‌های خاص خودش است.
بدن مادر به عنوان میزبان، علاوه بر تامین مواد مورد نیاز جهت رشد فرزند، باید فضای کافی و لازم برای این فرآیند را نیز فراهم نماید.
موارد فوق بخش کوچکی از آنچه که در طی دوران حاملگی و حتی پس از آن در بدن مادر می‌گذرد را بیان می‌نماید و با توجه به همین توضیح بسیار مختصر نیز می‌توان پی برد که در این دوران باید نکات زیادی را رعایت نمود.
مسایلی از جمله تغذیه‌ی مناسب، مراقبت‌های جسمی، روحی و … از این دست به شمار می‌آیند.

یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه در طی این مدت زمان، داشتن استراحت کافی و جلوگیری از انجام فعالیت زیاد میباشد.

به ویژه که در این دوران ممکن است به دلیل تحمل فشار جسمی و روحی زیاد بر شخص باردار، آسیب‌های غیر قابل جبرانی به او و فرزندش وارد گردد.
همچنین در دوران حاملگی به دلیل تغییر در شکل بدن و هورمون‌های آن، ممکن است خواب شخص دچار اختلال شود که این امر اثرات نامطلوب روحی و جسمی زیادی به دنبال خواهد داشت.
برای این منظور باید فضا و بستری ایجاد شود تا فرد باردار بتواند به خوبی استراحت کرده و خواب راحتی را تجربه نماید.

یکی از وسایل کاربردی که می‌تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود نوعی کالای خواب و بالش مخصوص دوران بارداری است که استفاده از آن می‌تواند به آسایش بیشتر مادران کمک چشمگیری نماید.

در نوشتار پیش رو ابتدا کمی به معرفی این نوع بالش خواهیم پرداخت و سپس در مورد مزایا و برخی انواع آن صحبت خواهیم نمود.
پس اگر شما در دوران بارداری به سر می‌برید، یا در شرف ورود به آن هستید و یا می‌خواهید در مورد این نوع بالش بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتما مطالعه کنید.

بالش بارداری چیست ؟

این نوع بالش از لحاظ ساختاری و مواد تشکیل دهنده به مانند سایر انواع بالش می‌باشد اما شکل آن تا حدودی متفاوت بوده و همچنین اندازه‌ی آن نیز بزرگ‌تر است.
طراحی این بالش به نحوی است تا بتواند قسمتهای مختلف بدن (مانند شکم، پا، پشت و …) و به ویژه نقاط برآمده به دلیل حاملگی را به خوبی پوشش دهد.
با پوشش نقاط فوق‌الذکر احتمال دریافت هرگونه فشار و یا ضربه‌ در هنگام خواب و استراحت مادر به این قسمت‌ها به صفر می‌رسد و از ایجاد هرنوع آسیب و صدمه به مادر و فرزند پیشگیری می‌گردد.

کارآیی

لازم به ذکر است برخی از انواع این بالش حالتی ثابت داشته و برای خوابیدن به یک وضعیت در دوران بارداری مناسب هستند، اما انواع دیگری از آن‌ها قابلیت تبدیل و انطباق با وضعیت‌های مختلف بدن در هنگام خواب را دارا می‌باشند.
همچنین برخی از نمونه‌های این محصول پس از به دنیا آمدن فرزند نیز می‌توانند به عنوان بالش شیردهی مورد استفاده قرار بگیرند.

علاوه بر این باید به یک نکته‌ی دیگر نیز اشاره نمود که طراحی بعضی از آن‌ها به گونه‌ای است تا مادر را تشویق به خوابیدن به یک طرف بدن و به ویژه سمت چپ بدن می‌نمایند.

ناگفته نماند که این امر سبب تسهیل گردش خون شده و از عوارضی نظیر ورم پاها و یا درد مفاصل پیشگیری می‌نماید.
همچنین به دلیل اینکه محل قرار گرفتن کبد متمایل به سمت راست بدن می‌باشد، این نوع خوابیدن مانع از ایجاد فشار رحم بر روی این عضو حیاتی بدن می‌گردد.

استفاده از بالش بارداری چه مزایایی دارد ؟

همانگونه که در بالا گفته شد یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع کالای خواب، محافظت و پوشش کامل قسمت‌های حساس بدن در دوران بارداری می‌باشد.
اما سوای مورد بالا، در اینجا باید به مزیت مهم دیگری نیز اشاره کنیم و آن آسایش و راحتی فوق‌العاده‌ای است که در هنگام خواب مادر توسط این محصول فراهم می‌گردد.
قطعا یک خواب خوب و راحت در زندگی و فعالیت‌های روزمره‌ اثرات بسیار مثبتی بر جای خواهد گذاشت و این مساله در دوران حاملگی و حتی بعدِ آن، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
باید خاطر نشان کرد که سلامت جسمی و روحی مادر در کنار یکدیگر به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تربیت و رشد فرزند تاثیر گذار خواهد بود.

انواع

بالش بارداری نیز به مانند سایر کالای خواب دارای انواع مختلفی است که به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم :

بالش‌های I و U شکل

این نوع بالش تمام قسمت‌های بدن شما را پوشانده و دارای اشکال I و U می‌باشند.
انواع I قابل استفاده در قسمت جلویی بدن بوده و می‌توان آن‌ها را در بین زانوان قرار داده و با پوشش شکم و گردن، به عنوان تکیه‌گاهی برای سر نیز استفاده شوند.
اما بالش‌های U شکل برای حفظ حالت خوابیدن بدن به یک سمت بسیار مناسب هستند و از تغییر وضعیت به حالت خوابیدن به پشت و یا شکم پیشگیری می‌نمایند.
ناگفته نماند که خوابیدن به پشت و یا شکم به دلیل فشار به نواحی مختلف بدن مانند ستون فقرات، رحم، شکم و … در دوران بارداری برای نوزاد و مادر بسیار خطرناک می‌باشد.
بالش‌های U به مانند یک محافظ دو طرفه بدن را از عقب و جلو می‌پوشانند و همچنین سبب پوشش کامل سر و راحتی آن می‌گردند.

انواع بالش بارداری با شکل C ، J و 6

بالش با شکل 6 سبب محافظت کامل شکم و قسمت‌های پشتی بدن می‌گردد و انواع C علاوه بر این موارد، سر و گردن را به خوبی می‌پوشاند.
بالش J نیز برای حفاظت و پوشش شکم، سر و گردن بسیار مناسب است.

بالش‌های گوشه دار

این نوع بالش دارای اشکال مثلث و مکعب بوده و برای استفاده در یک قسمت از بدن مانند پشت و یا شکم طراحی شده‌اند.
اندازه‌ی آن‌ها نسبت به انواع دیگر کوچک‌تر بوده و برای افرادی که مشکل تنفسی و یا طپش قلب دارند یک گزینه‌ی عالی به شمار می‌آیند.
همچنین می‌توان آن‌ها را پس از به دنیا آمدن نوزاد و در زمان شیردهی برای راحتی و آسایش بیشتر به ویژه در ناحیه‌ی پشت بدن استفاده نمود.

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید بالش بارداری

سلامت و ایمنی

مانند سایر لوازم خواب، در انتخاب این نوع بالش هم باید بیش از هر چیز مسایل بهداشتی و سلامت را در نظر گرفت.
یکی از اصلی ‌ترین این موارد، دارا بودن خواص ضد حساسیت و آنتی باکتریال در این محصول است که باید به آن توجه ویژه داشت.
باید اشاره کنیم که مقاومت بدن در طی زمان بارداری نسبت به سایر اوقات نسبتا پایین آمده و صدمه‌پذیری آن بیشتر می‌گردد.
از این رو با وجود کمترین آلودگی و عامل بیماری، احتمال مبتلا شدن شخص بالا می‌رود که می‌تواند برای سلامت فرد و نوزاد مضر باشد.

حفظ شکل و فرم

از دیگر نکات مهم قابل بحث این است که مواد مورد استفاده در بالش باید مرغوب و دارای ثبات و کیفیت بالایی باشند.
بدیهی است که یک بالش نامناسب پس از مدتی دچار تغییر فرم و شکل می‌شود که این امر می‌تواند در مراقبت و پوشش طبیعی بدن در زمان بارداری تاثیرات منفی و غیر قابل جبرانی بگذارد.

میزان سفتی بالش بارداری

معمولا توصیه می‌شود که میزان سفتی این کالای راحتی، کمی بیشتر از بالشی باشد که قبل از این دوران استفاده می‌کردید.
علت این امر همانگونه که در بالا گفته شد، محافظت از بدن و ثبات بیشتر آن می‌باشد.

سهولت نظافت

نکته‌ی مهم دیگری که باید مد نظر قرار داشت، قابلیت شست و شو و تمیز کردن آسان بالش است.
بهتر است تا حد امکان رویه‌ی بالش، متحرک و قابل در آوردن جهت شست و شو باشد و در غیر این حالت بتوان به راحتی و به صورت دوره‌ای آن را تمیز و ضدعفونی نمود.

تناسب ابعاد بالش بارداری با بدن

حتما پیش از انتخاب، اندازه‌های بدن خود را دقیق گرفته و سپس اقدام به سفارش و خرید کالا نمایید.
فراموش نکنید که یکی از اصلی ترین این موارد تناسب قد شما با بالش می‌باشد.
همچنین اگر پس از بیدار شدن از خواب، در قسمتی از بدن خود احساس درد یا کوفتگی داشتید، در نوبت بعدی سعی کنید تا آن نقطه را بیشتر تحت پوشش بالش قرار دهید.

در پایان پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی “ارتباط مدل خوابیدن و استفاده از بالش” را نیز مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *