انواع تشک

آشنایی با انواع پارچه رویه تشک

آیا انواع پارچه مناسب برای رویه تشک رو می‌شناسید یا تمایل به آشنایی با آنها دارید؟ در هر دو صورت با ما همراه باشید.

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد به تاثیرات شگرف بینایی بر شناخت و انتخاب باور داشته باشید و علاوه بر کیفیت، به جلوه و آب و رنگ و ظاهر اشیا نیز اهمیت ویژه‌ای بدهید.

این نشان از درک بصری شما داشته و با بکارگیری این حس، بی‌شک دکوراسیون منزلتان را با شناخت و سلیقه‌ ای خاص پی‌ریزی خواهید کرد.

برای اینکار شما باید اطلاعات کافی داشته باشید. تلاش ما در این نوشتار ارایه این دانستنی‌ها و آشنایی با انواع پارچه رویه تشک است و امیدواریم در افزایش میزان آگاهی شما موثر باشد.

آرام‌ترین بخش هر خانه کجاست؟

برای بسیاری از افراد، خانه امن‌ترین مکان و ساعات حضور در آن بهترین ساعات شبانه‌روز محسوب می‌گردد. دکوراسیون و نمای داخلی خانه، در روحیات اهل منزل تاثیر به‌سزایی دارد. پس بی‌توجهی در انتخاب اجزای آن هم، میتواند ما را دچار خسارات روحی بزرگی بنماید.

یکی از بخش‌های پرطرفدار و همه پسند در هر خانه، اتاق خواب است.

مکانی که بخش بزرگ آرامش و استراحت پس از تلاش روزانه در آنجا می‌گذرد.
اتاق خوابی ایده‌آل در صورت داشتن فضای مناسب و آرامش‌بخش می‌تواند “بهشت کوچک” هر خانواده باشد.

بالاترین میزان مصرف انواع پارچه و منسوجات کالای خواب در کجا اتفاق میافتد؟

از پارچه و روکش تشک، ملحفه‌ها، رویه بالش و روتختی… تا لباس خواب و پرده و غیره همه از پارچه تهیه می شوند. نتیجه می‌گیریم که بخش بزرگی از حسن سلیقه افراد صرف انتخاب پارچه‌های مصرفی در اتاق خواب می‌شود.
پارچه محصولی تولید شده از نخ (الیاف) است. پس برای شناخت بهتر انواع پارچه بهتر است قدری در مورد نخ و نساجی کاوش کنیم.

تاریخچه نساجی و  انواع پارچه

صنعت نساجی از قدیمی‌ترین صنایع بشری محسوب می‌شود. چون لباس و پوشاک بعد از غذا و مسکن از نیازهای اولیه انسان به‌شمار می‌آید. نشانه‌هایی از بافندگی و نساجی مربوط به دوران پارینه‌سنگی به دست آمده‌است.

حدود پنج هزار سال پیش از میلاد مهاجرتی بزرگ بسوی محل کنونی فلات ایران انجام شد که باعث پیشرفت‌های بزرگی در تمدن مردم غارنشین فلات ایران گردید.

قدیمی‌ترین مردم دشت‌نشین، ساکنان محل سیلک نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی ایشان را در آن‌جا به دست آورده‌اند.

در همین محل مقداری دوک‌های سنگی و گِلین به دست آمده است، لذا تصور می‌رود که مردم آن زمان با صنعت نساجی آشنایی داشته‌اند.

صنعت نساجی شامل تمام مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و همچنین شامل فرایندهای تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ می‌شود.

این صنعت که مخاطبان آن همه مردم هستند، ابتدا تنها محدود به تولید نخ بود ولی به مرور همه انواع پوشاک را شامل شد. همچنین در جریان انقلاب صنعتی رشد چشمگیری داشته و همزمان  تغییرات اساسی در میزان و نحوه‌ی تولیداتش پدید آمد.

به‌دلیل رشد تصاعدی جمعیت در این دوره، صنایع بومی پاسخگوی نیازها نبود. لذا انسان با کمک صنایع جدید به تولید انبوه روی آورد تا بتواند پاسخگوی نیازها و سلیقه‌ی این جمعیت انبوه باشد.

با خلاصه‌ای از تاریخچه نساجی آشنا شدیم. اکنون بد نیست تا بررسی کوتاهی در مورد مواد اولیه مصرفی در این صنعت نیز داشته باشیم.

ماده اولیه مصرفی در صنعت نساجی، الیاف است. که بسته به نوع و منشا تولید آن دسته‌بندی می‌گردد. انواع الیاف کاربردی در صنایع نساجی شامل دو دسته بزرگ می‌شوند: طبیعی و مصنوعی

الیاف طبیعی

الیاف طبیعی می‌تواند از فراورده‌های جانوری تولید شود. (گوسفند، بز، خرگوش، کرم‌ابریشم) یا از گیاهانی (پنبه، کتان، کنف، سیزال) و یا از موادمعدنی مانند آزبست.

نوع گیاهی می‌تواند از بذر به‌دست‌ آید مانند پنبه یا از ساقه به‌دست‌آیند مانند کتان و کنف (پنبه مهمترین الیاف طبیعی در جهان است)

“بدون استثنا تمامی الیاف طبیعی ابتدا نیاز به یک پاک‌کردن یا شستشوی اساسی دارند”

الیاف مصنوعی (صنعتی)

الیاف مصنوعی می‌تواند به وسیله نخ‌ریسی از یک پلیمر (در محیطی مناسب) استخراج شود.

نخ‌ریسی مرطوب (ریون) از محیطی برای سفت‌شدن استفاده می‌کند.

در نخ‌ریسی خشک (استات و تری‌استات) پلیمر در یک حلال حل‌شده است که با حرارت‌دادن محفظه، تبخیر شده و خارج می‌شود.

در نخ‌ریسی مذاب (نایلون و پلی‌استر)، تولید می‌شود. پلیمر استخراج شده در مجاورت هوا یا گاز قرارگرفته و سپس سفت می‌شود.

تمامی الیاف فوق می‌توانند طول بالایی داشته باشند.

دانش نساجی در مورد الیاف و نخ‌ها، پارچه‌های بافته‌شده، منسوجات بی‌بافت، پوشاک، کاربردهای نساجی در سایر صنایع و روش‌های تولیدی و کنترل کیفی مرتبط، به تحقیق می‌پردازد.

انواع پارچه و پیشینه نساجی سنتی در ایران

حاصل نساجی سنتی مجموعه محصولاتی است که با کمک دستگاه‌های ساده بافندگی تولید می‌شود. از جمله: دو وردی، چهار وردی، هشت وردی تا ژاکاردی دستی. زری، مخمل، ترمه، دارایی، جاجیم و نظایر آن در زمره نساجی سنتی ایران قرار دارند.

وسایل متعلق به دوران باستان در ایران نشانه آگاهی مردم آن زمان از فن ریسندگی و تبدیل پشم به نخ است.

نخستین نشانه‌ی پارچه منسوخ در ایران متعلق به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد استکه در شهر شوش بدست آمده‌است.

سالها پیش از میلاد بافندگی به‌طور کامل و ظریف‌تر معمول شد. در دوره هخامشی پارچه زری مصرف زیادی داشته است. به علت علاقه فراوان به رنگ آبی، این رنگ در تولید پارچه‌ها بسیار استفاده شده‌ است.

عجیب‌ترین محصول پارچه بافی دوره صفویه مخمل‌های آنهاست. هنوز کسی نتوانسته محصولی به آن زیبایی بسازد.

هم‌اکنون مراکز مهم تولید پارچه‌های دستبافت در ایران وجود دارند. مراکز آن‌ها در یزد، خراسان، مازندران، گیلان، گلستان و خوزستان هستند. پارچه‌های نفیسی چون زری و مخمل تنها در تهران و “هنرستان هنرهای زیبای کاشان” تولید می‌شود.

کافیست به اطراف خود نگاه کنید؛ پارچه‌های زیبا همه جا هستند!!

امروزه زیبایی خیره کننده‌ و تنوع در رنگ و طرح پارچه‌های موجود در بازار، چشم هر بیننده را خیره کرده است. پیشرفت در صنایع رنگرزی و چاپ، در هر دو مورد نخ و پارچه آماده، امکان تولید منسوجاتی با طرح و رنگ فوق‌العاده را فراهم آورده است.

به‌کارگیری الیاف و رنگهای مصنوعی هم بر درخشش این محصولات افزوده است. این همه باعث بالا رفتن سلیقه عمومی گشته و دیگر پارچه‌هایی با طرح و رنگ ضعیف خریدار ندارند.

در بازار گرم و پر‌رونق تولید منسوجات متنوع و رنگین، هر روز بر میزان عرضه و تقاضا افزوده می‌شود.

از سوی دیگر واردات و صادرات این کالا نیز رونق گرفته است. تا آنجا که با وجود تولیدات مرغوب داخلی، انواع خارجی نیز مخاطبین خود را حفظ می‌کنند.وجود انواع پارچه‌های ساخت چین و ترکیه بهترین گواه بر این مدعاست.

البته روی دیگر این سکه نیز قابل توجه است. همه ساله مقادیر زیادی از انواع پارچه تولیدات داخلی نیز به سایر کشورها صادر می‌گردد.

بازار کشورهایی چون عراق و افغانستان و حتی ممالک اروپایی پذیرای صنایع پارچه ایرانیست که در صورت اختصاص بودجه لازم می‌تواند در نوع خود منحصر بفرد باشد. در این میان متاسفانه معضل قاچاق این کالا و خسارات ناشی از آن هم قابل چشم‌پوشی نیست.

از ایرادات وارده بر منسوجات داخلی تقلید و کپی‌برداری در طرح و نقش از نمونه‌های وارداتی‌ است که بدین دلیل بر دامنه قاچاق انواع خارجی افزوده می‌گردد.

کدام یک از انواع پارچه  اتاق خواب مرا زیباتر می‌کند؟

پاسخ به این پرسش به یک بررسی همه جانبه نیاز دارد.

باید در مورد فرد یا افردی که قرار است از اتاق استفاده کنند بدانیم و همینطور در مورد نیازهای روحی و سلیقه افراد نیاز به اطلاعاتی داریم. از اینکه جوان هستند یا خیر؟ و سلیقه آنها در مورد انتخاب رنگها چیست؟

اما نکته مشترک در مورد همه کاربران ایجاد فضایی منطبق و سازگاربا روحیات فرد است ولی این همه‌ی ماجرا نیست. و توجه به ویژگیهای جسمی هر شخص نیز مطرح می‌گردد.

مثلا برخی به حساسیت‌های فصلی دچارند، برای این دسته از اشخاص انتخاب دقیق بیشتر شامل بررسی جنس و کیفیت مناسب پارچه می‌گردد. اما در مورد اتاق خواب یک نوجوان (بدون آلرژی یا مشکلات خاص) شاید طرح زمینه و رنگ پارچه بیشتر مد نظر باشد.

فصل و درجه حرارت محیط نیز در انتخاب رنگ و جنس منسوجات مصرفی موثر است.

مثلا در تابستان بیشتر پارچه‌های سبک و خنک مورد استفاده هستند. و نیز رنگ‌های گرم و پرحرارت بیشتر مورد اقبال نوجوانان قرار می‌گیرند. طرح‌های فانتزی و شاد نیز سلیقه گروه‌های خاص را شامل می‌شوند.

موارد استفاده از منسوجات کالای خواب بسته به نوع استفاده و مناسبت‌ آن نیز متغیر است. انتخاب پارچه در تهیه سرویس‌های خواب نوزادان و کودکان، جهیزیه و اتاق خواب بزرگسالان با یکدیگر متفاوت است. و هر کدام به اقتضای کاربری خود موارد متنوعی را شامل می‌شود.

پارچه‌های مناسبی برای انواع ملحفه در بازار وجود دارند. که بر مبنای نیاز و تقاضای مشتری تولید و عرضه می‌گردند. از طرح و رنگ تا جنس و عرض و… با انواع متفاوتی از منسوجات روبرو هستیم. روش تشخیص این محصولات از یکدیگر نیز متفاوت است.

یک روش عمومی و متداول بین مردم برای شناخت جنس پارچه لمس آن با دست است که بر اساس آن برخی مشخصات آن‌هم فقط تاحدی قابل تشخیص است. اما روش‌های علمی و تخصصی دیگر هم برای این‌کار وجود دارد.

بررسی و شناخت الیاف کاربردی در هر کدام از انواع پارچه بهترین راه برای تشخیص کیفیت آن است.

تراکم به‌کار رفته در بافت منسوجات و درصد ترکیبات نیز از عوامل مهم در شناخت پارچه هستند.

از شناخته شده‌ترین این الیاف می‌توان به فلامنت، پلی‌استرو ویسکوز، پنبه و کتان اشاره کرد. بدیهی است تغییر نسبت این ترکیبات تاثیر قطعی بر کیفیت محصولات تولیدی و موارد مصرف آنها دارد.

تار و پود محصولات ترکیبی، با درصدهای متنوع از الیاف متفاوت برگزیده می‌شوند تا محصولاتی با مشخصات جدید تولید گردد.

این محصولات تازه در موارد متفاوتی نیز کاربرد دارند. بیشترین ترکیبات تاروپود بین این نوع از الیاف با یکدیگر صورت می‌گیرد:

  • ترکیب فلامنت با فلامنت (فلامنت خالص100%)

  • ترکیب فلامنت با هر یک از الیاف پلی‌استر و پنبه به‌صورت جداگانه و یا ترکیب با مخلوطی از این دو

  • ترکیب پنبه با پنبه ( پنبه خالص100%)

  • ترکیب پنبه با هر یک از الیاف پلی‌استر و ویسکوز بطور جداگانه و…

 

ملاحظه می‌کنید که ترکیبات متنوع منجر به تولید محصولات گوناگون با مشخصات متنوعی گشته است.

در مورد رنگ‌آمیزی و طرح و نقش موجود بر روی پارچه‌ها هم سخن بسیارست. از انواع ساده در عرض‌های متفاوت تا سنتی و حاشیه‌دار، خودگل، فانتزی و اسپرت و… بازارهای این کالای پرطرفدار را اشباع کرده است.

به‌دلیل هزینه‌های ناشی از طراحی و رنگ‌آمیزی، معمولا انواع ساده و بی‌نقش پارچه‌ها ارزان‌تر هستند.

در این بین انواع گلدار بالاترین آمار تقاضا را به‌خود اختصاص داده‌اند. برای کاربردهای بیمارستانی و هتل‌ها انواع یک‌ بار مصرف در رنگهای مختلف و بیشتر از جنس فلامنت نیز تولید می‌شود.

*استفاده از رنگها نقش مهمی در شکل‌گیری روحیات مختلف در انسان دارد*
*پس با استفاده بجا و مناسب از پارچه‌های رنگین خود و اطرافیان را شاد کنیم*

7 کلید طلایی لازم برای انتخاب پارچه خوب!

برای داشتن یک خرید خوب، پیش از انتخاب هر نوع پارچه به این نکات توجه کنید:

  • کیفیت نخ یا الیاف مصرفی

  • تراکم بافت

  • یکدست بودن بافت (نظم منسوج)

  • کیفیت چاپ و رنگ

  • میزان آب‌رفت پارچه

  • نوع تکمیل نهایی پارچه

  • لطافت

امید است با شناخت از نیاز خود و بکارگیری نکات کلیدی انتخاب خوبی از بین محصولات پارچه‌ای داشته باشید. و بر سلامتی، نشاط و طراوت محیط زندگی خود بیفزایید.
*لازم به‌ذکر است در بخش‌هایی از این نوشتار از منابع اطلاعاتی دانشنامه‌ی ویکی پدیا بهره برده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *