عمومی

پاندمی کرونا ویروس : بازتاب‌های روانی و اجتماعی

در زمان بروز بحران‌های جهانی نظیر پاندمی کرونا ویروس ، علاوه بر مشکلات بهداشتی و تلفات جانی با مشکلات دراز مدت از قبیل بازتاب‌های روانی منفی در سطح اجتماع نیز مواجه هستیم.

به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از این دوران لازم است تا در حین و پس از شیوع بیماری تدابیری فراهم شود که افراد را نسبت به این معضل آگاه کرده و با اجرای برنامه‌های جهانی، بهداشت روانی افراد را در برابر صدمات آن بیمه کنیم.

در ادامه این مطلب درباره تأثیرات طولانی مدت قرنطینه و راههای جلوگیری از صدمات ناشی از آن نیز بیشتر با هم سخن خواهیم گفت.

تاریخچه

مطالعات نشان داده که بروز هر شیوع جهانی علاوه بر آسیب‌ها و تلفات جانی مشکلات روحی و روانی هم در پی دارد که نه تنها در زمان اپیدمی بلکه تا مدت‌ها پس از آن نیز گریبان مردم جهان را می‌گیرد.

از مهمترین این مشکلات بروز و تشدید افسردگی و عوارض ناشی از آن است که هم بخاطر انزوای ناشی از قرنطینه و هم به دلیل مصائب وارده بابت از دست رفتن عزیزان و آشنایان در اثر بیماری رخ می‌دهد.

تعطیلی مشاغل و بیکاری که در شرایط قرنطینه به وجود آمده هم در افزایش افسردگی موثر بوده و شرایط روانی مردم را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد که علاوه بر مشکلات اقتصادی موجود می‌تواند سبب اختلال در وضعیت روحی نیز باشد.

سلامتی روح و روانی کادر پزشکی و پرستاری و اهمیت آن در زمان پاندمی کرونا :

در میان همه افرادی که از آثار شیوع بیماری صدمه می‌بینند کادر بیمارستانی و دست‌اندرکاران مسایل بهداشتی و درمانی بیش از سایرین در معرض آسیب‌های جسمی و روحی هستند.

برای این رده شغلی، سختی کار و خطر ابتلا در چنین شرایطی به بالاترین حد خود می‌رسد. دوری از خانواده و شیفت‌های طولانی و خسته‌ کننده کاری هم مزید بر علت شده و مشکلات آنها را چند برابر می‌کند.

این در حالی است که سلامتی این قشر نه تنها برای خود و خانواده‌هایشان بلکه برای عموم مردم از اهمیتی بمراتب بیشتر برخوردار است و بیماری آنها زنجیره درمان را قطع می‌کند.

آنها متولیان سلامتی هستند که در غیابشان کنترل بیماری بیش از پیش دشوار خواهد بود.
توصیه به حفظ سلامتی با کنترل رفت و آمد و رعایت اصول قرنطینه هم می‌تواند کمک بزرگی به سلامتی ما، افراد خانواده و نیز کادر درمانی بیمارستان‌ها باشد تا با کاهش بار مسئولیت آنها را در خدمت رسانی بهتر یاری کرده و باری از دوششان برداریم.

مدیریت اضطراب یک هنر است!!

در شرایط پاندمی کرونا ویروس و قرنطینه خواه ناخواه اضطراب به سراغ همه می‌آید که هرچند میزان آن در همگان یکسان نیست اما مانند خود ویروس شیوع دارد.

دلیل آن هم بی‌اطلاعی از وضعیت آینده و ترس از بیمار شدن است که برای هر کس به نوعی استرس‌زا بوده و باعث بروز التهاب و تشویش ذهنی می‌شود.

این در شرایطی است که آرامش و حفظ خونسردی بسیار لازم و حتی بیش از سایر اوقات الزامیست.

زیرا بدن نیاز به دفاع در برابر بیماری دارد و این کار جز با یک سیستم ایمنی قوی و کارآمد میسر نمی‌شود.

از طرفی ترشح هورمون مولد استرس یعنی کورتیزول بشدت در تضعیف سیستم ایمنی دخالت دارد.

با کنترل عملکرد سیستم عصبی و حفظ آرامش در حقیقت هم به خود و سایرین در مهار بحران کمک بزرگی می‌کنید. و هم بدن را در برابر هجوم عوامل کرونا ویروس محافظت خواهید نمود.

اما چگونه اضطراب را از خود دور کنیم؟ برای این کار باید و نبایدهایی وجود دارد که در ادامه مطلب با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

7 عامل دور کننده اضطراب را ( بخصوص در دوران پاندمی کرونا ) بهتر بشناسیم:

1- تقسیم‌بندی ساعات روز؛

از جمله مواردی که در هر زمان اعم از بحران یا اوقات عادی می‌تواند ما را دچار استرس و تشویش نماید سردرگمی است. عدم اطلاع از کارهایی که پیش رو داریم یا بیکاری و بی‌برنامگی از مواردی هستند که به ذهن فشار می‌آورند. و باعث ایجاد التهاب و استرس در فرد می‌شوند. حتی اگر همه ساعات شما هم پر باشد اگر نظمی در کارهایتان نداشته باشید با این مشکل روبرو خواهید شد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما طرح و اجرای یک برنامه روزانه منظم در زمان قرنطینه کرونا ویروس است.

2- لزوم خواب کافی برای تقویت سیستم ایمنی؛

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بدن را در برابر هجوم عوامل بیماری از جمله کرونا ویروس ضعیف و ناتوان کند خواب و استراحت ناکافی است. پس برای مبارزه تمام عیار با این بیماری تا می‌توانید به بدن خود استراحت دهید. و زمان کافی برای این مورد منظور کنید. حتی اگر به دلیل حضور مدام در منزل ساعات خواب شما بر هم خورده است در دیگر ساعات شبانه‌روز کمبود خواب خود را جبران کنید.

3- سرگرمی با آموزش؛

برنامه‌ریزی ورزشی و حفظ سلامت جسمانی؛ از جمله مواردی که به حفظ سلامت روانی در روزهای قرنطینه کمک می‌کند سرگرم شدن با برنامه‌های آموزشی و ورزشی است. که هم ساعات بیکاری شما را بخوبی پر می‌کند و هم جسم و ذهن شما را در برابر بیماری مقاوم می‌نماید.

4- آشپزی در قرنطینه؛

معجزه‌ای برای سلامتی جسم، روح و روان!! آشپزی از جمله هنرهایی است که هم بر سلامتی روح و روان موثر است و هم رابطه شما را با سایرین به بهترین شکل محکم می‌کند! رنگ و بوی غذاها بهترین محرک، آرامش‌بخش و داروی بسیاری از دردهاست. پس در ایام قرنطینه کرونا ویروس آستین‌ها را بالا زده و با کمک در آشپزی منزل به خود و دیگران آرامش ببخشید. بخصوص که با این کار از نیاز شما به غذاهای آماده و نامطمئن هم کم می‌شود. و خواهید توانست با اطمینان از دستپخت خانگی خودتان لذت ببرید.

5- وجود شبکه‌های مجازی و دنیای مرتبط چگونه در رفع کسالت دوران قرنطینه موثر است؟

حالا که امکان بیرون رفتن از منزل را ندارید و قرار است تا پایان قرنطینه و پاندمی کرونا مهمان خانه‌های خودتان باشید از وجود تلویزیون و دنیای سوشال مدیا کمال استفاده را ببرید. علاوه بر امکان تماس و هم‌صحبتی با دوستان و فامیل، امکانات سرگرمی و آموزشی فراوانی هم در آنها موجود است. از انواع آموزش‌ها و کتابخانه‌های مجازی و صوتی تا کانال‌های سرگرمی و فیلم و نمایش همه و همه بخشی از دنیای رنگارنگ مجازی هستند که بهترین زمان استفاده از آن همین روزهاست. موسیقی معجزه‌گر و شفابخش، این یار روزهای سخت اضطراب را هم فراموش نکنید و همیشه در کنار خود داشته باشید. خلاصه کلام اینکه با فضای مجازی مرتبط شوید و از وجود آن کمال استفاده را ببرید.

6- کمک به همنوعان؛

واژه‌ای که در دنیای پرازدحام و سراسر گرفتاری این روزها تا حدود زیادی به فراموشی سپرده شده و از یادها رفته است. اگر شما هم تجربه کمک به دیگران را داشته باشید بخوبی می‌دانید که لذت آن با کمتر مورد دیگری قابل مقایسه است. در روزهای قرنطینه کرونا ویروس که موج بیماری یر گرفتاری‌ها اضافه کرده و مردم را در مورد انجام کارهای عادی روزمره نیز دچار دردسر کرده است کمک به همنوعان معنای بزرگ‌تری پیدا کرده است. و هر قدم مثبت در این راه می‌تواند گشایشی برای همنوعان باشد. حال فرقی ندارد که این کمک مادی و فیزیکی باشد یا در قالب آموزش، راهنمایی و… بهرحال بسیار ارزشمند است. و پیش ز هر کس دیگر به خود شما آرامش می‌بخشد.

7- چالش نگهداری از فرزندان؛

چگونه به کودکان برای گذر از این روزها کمک کنیم؟

در این روزها که شیوع کرونا همه ما را خانه نشین کرده است بهتر است از حال کودکان و نوجوان خود نیز غافل نباشیم. آنها هرچند به دلایل مختلف استرس خود را بروز نمی‌دهند اما بشدت در معرض آسیب روحی ناشی از این شرایط حاد هستند. بهترین آرامش‌بخش برای ما و آنها می‌توان هم‌نشینی و شاد کردن آنها باشد. ایجاد برنامه‌های سرگرم کننده مشترک با کودکان و نوجوانان فرصت خوبی است تا از فاصله‌های دنیای پرتنش کم کرده و آرامش و سلامت روحی را در خانواده تقویت کنیم.

مواردی که باید از آنها پرهیز کرد!!

در بخش پایانی این مطلب بد نیست تا اشاره‌ای لیست‌وار به عوامل مضری که می‌تواند سلامت روحی را بر هم بزنند نیز داشته باشیم. تا با پرهیز از آنها به حفظ آرامش در محیط قرنطینه کرونا ویروس کمک کنیم.

فقط به اندازه نیاز و تحمل خود به اخبار گوش دهیم:

هرچند شنیدن اخبار و اطلاع از آمار و اطلاعات همواره مفید است اما توجه بیش از حد به اخباری که حتی از صحت آنها مطمئن نیستیم جز اضافه کردن استرس کاری از پیش نخواهد برد. پس در قرنطینه آرامش خود را با بمباران خبری از بین نبریم!

تمرکز بر زمان حال و پرهیز از بدگمانی و نشر شایعات ناامید کننده در زمان پاندمی کرونا :

با توجه به بروز مشکلاتی مانند اختلالات رفتاری، رواج افسردگی، رونق بازار اعتیاد و جرایم اجتماعی در شرایط حاد پاندمی کرونا ویروس، هرگونه ایجاد تنش و شایعه‌ پراکنی می‌تواند مخرب بوده و بر دامنه مشکلات اضافه کند. پس تا آنجا که می‌توانیم بر زمان حال تمرکز کنیم و از تولید نگرانی بی‌مورد درباره آینده‌ای که هنوز از راه نرسیده پرهیز کنیم. انتشار اخبار نادرست و نیز توجه به اینگونه خبرها می‌تواند به سلامت روانی ما آسیب برساند.

به مشکلات بین زوج‌ها دامن نزنیم!!

افزایش آمار طلاق پس از بروز مشکلات اجتماعی از جمله موارد معمول در اکثر جوامع بحران‌زده است. حرف‌ها یا تماس‌های بی‌مورد ما ممکن است بر دامنه مشکلات بین زوج‌ها افزوده و آتش اختلافات بین آنها را شعله‌ورتر کند. پس اگر قادر به حل مشکلات موجود نیستیم با ورود بی‌مورد به مسایل آنها را دشوارتر نکنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *