دکوراسیون, مقالات

کدام جنس برای پرده اتاق خواب مناسب‌تر است؟

پرده اتاق خواب و اهمیت آن در تکمیل دکوراتیو منزل موضوع جالبی است. سطح وسیع پرده و تاثیر قوی این بخش از لوازم دکوری و کاربردی در نمای داخلی منزل بر هیچ کس پوشیده نیست. اما این موضوع با انتخاب مناسب بسیار بهتر و قوی‌تر به دست می‌آید.

در این مطلب می پرسیم:

• کدام نوع پرده برای اتاق خواب ما مناسب‌تر است؟
• جنس پرده و تاثیر آن در هماهنگی نمای دکوراسیون تا چه حد است؟
• نکات مهم در انتخاب طرح و رنگ پرده برای اتاق خواب کدامند؟

با ما همراه شوید و این نوشتار را مطالعه کنید.

جدیدترین نوشته‌ها: خرید تشک مموری فوم

پرده مناسب اتاق خواب من!

امن‌ترین و راحت‌ترین قسمت هر خانه کجاست؟
جواب اغلب مردم به این سوال اتاق خواب است. محلی برای استراحت‌های طولانی با راحت‌ترین پوشش و در خصوصی‌ترین محل که خستگی روزانه را از تن به‌در می کند.

پرده اتاق خواب نقش مهمی در وجود این آسایش و امنیت دارد. به‌شرط آنکه از نوع مناسب انتخاب شده باشد، بتواند پوشش لازم را به اتاق بدهد و با بقیه اجزای دکوراسیون اتاق خواب هماهنگی لازم را پیدا کند.

تنها در این صورت می‌توانیم آن را پرده مناسب بدانیم. جنس پرده نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند.
در اتاق خوابی که پنجره رو به نور طبیعی دارد، ضخامت پرده در کنترل اشعه آفتاب هنگام روز بسیار موثر است. در مورد سایر قسمت های خانه نیز پرده نور و رنگ ها را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. به همین دلیل انتخاب رنگ و جنس پرده اهمیت زیادی دارد.
اما کدام جنس پرده برای پوشش کافی و ایجاد آرامش در محیط مناسب تر است؟
در ادامه مطلب به این موضوع بیشتر می‌ پردازیم. با ما همراه بمانید.

دنیای پرده های اتاق خواب: از طرح و رنگ تا جنس و نقش…

پرده ها نقش مهم و اساسی در دکوراتیو داخلی ساختمان ایفا می کنند. تنوع این محصولات زیبا و کاربردی از جهات مختلف جالب و مورد توجه است:
از پرده های کلاسیک و قدیمی تا طرح های جدید پرده در انواع دراپه های عمودی و افقی و نیز پرده های سوزن دوزی و هنری تا انواع مدرن و امروزی که دارای کنترل از راه دور و تجهیزات زیادی برای عملکرد بهتر هستند، همه و همه بخشی از دکوراتیو منزل را شامل می‌شوند.

علاوه بر این موارد، طرح و نقش پرده نیز از دیگر نکات مهمی است که در شکل گیری محیط اتاق خواب تاثیر دارد.

برای آرامش بخشیدن به فضای اتاق خواب بزرگسالان اغلب از پرده های ساده با رنگ های ملایم و خنثی استفاده می‌شود. این در حالی است که اتاق خواب کودک و نوجوان را می توان با پرده های شادتر و دارای نقش و نگارهای مورد پسند این سنین پوشش داد.
پرده اتاق پسرانه و دخترانه نیز بیشتر در بخش طرح های فانتزی و مدرن با هم تفاوت دارد. با این وجود بهترین حالت برای همه نوجوانان سهم داشتن آنها در انتخاب پرده اتاق خودشان است.

از جنس پارچه پرده اتاق خواب بیشتر بدانیم!

این روزها متریال مختلف و متنوعی در تهیه پارچه پرده به کار گرفته می‌شود.
از الیاف طبیعی تا نایلون، پلی‌استر و الیاف مصنوعی مواد گوناگونی برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.
هر یک از این مواد محاسن و ایرادهایی دارد. اما پارچه های مخصوص پرده اغلب نکات مفید زیادی را در خود جا داده اند.

قابلیت شستشو و حفظ ظاهر زیبا و رنگ ثابت برخی از این ویژگی‌ها هستند. هم‌چنین میزان عبور نور از هر یک از این مواد با یکدیگر متفاوت است.

در این زمینه پارچه های نخی با ترکیباتی از پلی‌استر بسیار مورد توجه هستند. اما بسته به نوع پرده و سبک دکوراتیو محیط، جنس های متفاوت از قبیل تور، حریر و گیپور نیز از دیگر مواردی هستند که در تهیه پرده به کار گرفته می‌شوند.
پرده هایی از جنس کتان و نخ نیز برای دکوراسیون مدرن کاربردی هستند. اما به طور کلی انتخاب جنس پرده برای هر اتاق تاحد زیادی بستگی به سلیقه شخصی افراد دارد.

جنس پرده و هماهنگی آن با نمای دکوراسیون

در موارد زیادی دیده شده با وجود هزینه های زیاد و زحمات فراوانی که برای تهیه، دوخت یا خرید پرده اتاق خواب کشیده شده،‌ اما نتیجه نهایی چندان رضایت‌بخش نبوده است.
دلیل این موضوع را می توان به ناهماهنگی بین سایر اجزای دکوراتیو با پرده مربوط دانست. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که در صورت انتخاب صحیح می‌تواند حتی برخی نواقص دکوراسیون را پوشش دهد.
برای مثال پرده های روشن و لطیف، فضا را زیبا، بزرگ و دلبازتر نشان می دهند. چنین موردی می تواند برای فضاهای کوچک و کم نور مفید بوده و آنها را تا حدی بزرگتر جلوه دهد. هم‌چنین در فضاهای بیش از حد بزرگ، کاربرد پرده ای با رنگ تیره و نقش ملایم و ریز به فضا آرامش و تعادل می دهد.

نکات مهمی که در انتخاب پرده باید به یاد داشته باشیم!

برای آنکه از انتخاب پرده اتاق خود راضی باشیم و از آن بهترین و بیشترین استفاده را ببریم، لازم است به نکات کلیدی در این انتخاب دقت داشته باشیم. این نکات بسیار زیادند و همه آنها در مطلبی به این کوتاهی نمی‌گنجند. اما در این بخش به توصیه هایی در این مورد می پردازیم.

۳ نکته کلیدی و مهم در انتخاب پرده برای اتاق خواب!

• پرده را متناسب با دکوراسیون انتخاب کنید!

اینکه چقدر برای خرید پرده مناسب اتاق خواب هزینه می‌کنیم، شاید مهم باشد اما موضوع اصلی نیست.
مهم ترین نکته در این مورد وجود تناسب بین این پرده با سایر بخش های دکوراسیون منزل است.
برای مثال اگر دکوراسیون داخلی خانه ما به سبک مدرن باشد، لازم است پرده را نیز به سبک مدرن و شیک انتخاب کنیم. اما بدون شک چنین پرده ای برای دکوراسیون کلاسیک و سنتی مناسب نخواهد بود.

• به نوع و کاربرد پرده توجه داشته باشید!

سبک قدیمی دوخت پرده با انواع امروزی آن تفاوت هایی داشت که به نوع معماری و تزئینات آن دوره بستگی داشت.
برای مثال اتاق خواب منازل قدیمی فضاهایی با نام طاقچه یا رف داشت که با پرده های کوتاه از جنس تور و حریر پوشیده می‌ شد.
هم‌ چنین اکثر اتاق ها دارای پنجره هایی رو به نور آفتاب بود که باید با پرده های ضخیم و تیره پوشیده می شد تا به میزان نور تعادل ببخشد.
اما در آپارتمان های امروزی چنین فضاهایی وجود ندارد و به چنین پرده هایی هم نیاز نیست.

• تهیه پرده برای اتاق خواب با توجه به فصل:

از مورد مهم دیگر فصلی است که پرده را در آن تهیه می‌کنید. به ویژه اگر به تغییر دکوراسیون فصلی عادت دارید این مورد برای شما بسیار لازم است. با این کار می‌توانید به دمای داخل ساختمان هم تعادل دهید.

سخن آخر

انتخاب و خرید پرده اتاق خواب از چالش های مهم در دکوراسیون این بخش از منزل است.
از نوع و جنس پرده و الیاف مصرفی برای تهیه پارچه آن تا برش و دوختی که برای تهیه آن به کار رفته هر یک به نوعی در این مورد نقش دارند.
بهتر است برای انتخاب صحیح این بخش از دکوراتیو منزل به نکات مهم و کلیدی توجه کافی داشته و تک تک آنها را از نظر بگذرانیم.
اما در همه حال یک نکته مهم را نیز به یاد داشته باشیم:
در پایان همواره این سلیقه ماست که زیباترین و مناسب ترین پرده را تعیین می کند!

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *