دکوراسیون, مقالات

دیزاین اتاق خواب کوچک

در این نوشتار به دیزاین اتاق خواب کوچک با استفاده از چند روش ساده می‌پردازیم. که در نهایت به باز شدن فضای اتاق و همچنین ایجاد تغییر و تحول در آن منتهی خواهد شد.
لازم به ذکر است که هریک از این روش‌ها ممکن است. به تنهایی یا در کنار سایر موارد در راستای بهینه سازی فضای مورد نیاز اتاق کارآیی داشته. و علاوه بر این در ایجاد زیبایی و تزئین فضای مورد نظر نقش موثری ایفا نماید.

دیگر نوشته‌ها: خرید بهترین مبل جدید راحتی

اتاق کوچک و نکات مربوط به آن

آیا از محدودیت فضا در اتاق کوچک خود خسته شده و حاضر به تحمل ادامه این وضع نیستید؟
درکتان می‌کنیم چون تنها شما با این معضل سر و کله نمی‌زنید. و افراد زیادی به دنبال حل این مساله هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم. تا در نوشتار پیش رو چند راه ساده جهت دیزاین اتاق کوچک شما را بررسی نماییم.

اما پیش از آن یک نکته را هم باید گفت و این که داشتن اتاق خواب کوچک همیشه به معنای محدودیت نبوده و از برخی جهات دارای مزیت هم می‌باشد.

مکس همفری طراح مطرح اهل پورتلند معتقد است که:
((اتاق خواب کوچک معمولا فضایی دنج تر دارد. و شما مجبور به تحمل هزینه‌های گزاف جهت خرید وسایل و مبلمان بیشتر برای پر کردن این مکان نخواهید بود !!!))

حال و پس از ذکر موارد بالا به بررسی روش‌های مناسب برای دیزاین یک اتاق کوچک می‌پردازیم:

دیزاین اتاق خواب کوچک با استفاد ه از چیدمان ساده

برای چینش وسایل در یک اتاق کوچک نیاز به فوت و فن خاصی نیست !!!
معمولا بستر یا تخت خواب را باید در مجاورت یکی از دیوارها (دیوار اصلی یا بزرگتر) قرار داد. که این جزو بدیهیات چیدمان در هر اتاقی است و نیاز به دانش و هوش خاصی ندارد.
همچنین بهتر است که تخت خواب در وسط دیوار قرار گرفته و فاصله آن با دیوارهای مجاور از دو طرف یکسان باشد.

رنگ آمیزی

برای این کار مجبور نیستید صرفا خود را به استفاده از رنگ‌های سفید یا طبیعی محدود نمایید.
همچنین لازم نیست حتما از طیف رنگی تیره بهره ببرید، بلکه اتاق شما می‌تواند هر رنگی داشته باشد.
به عنوان مثال خاکستری، ذغال سنگی، آبی، سبز زیتونی و هر رنگ دیگری قادر است به اتاق شما جوی شیک و تحریک کننده بدهد.
علاوه بر این استفاده از رنگ‌های متضاد و گوناگون در کنار یکدیگر هم به زیبایی اتاق شما کمک خواهد نمود.

نورپردازی

طبیعتا میزان نور با تاریکی اتاق نسبت معکوس دارد. اما اگر در یک اتاق خواب کوچک از لوستر و نور آویز به همراه آباژور ایستاده و رومیزی استفاده نمایید. فضای ملایم و متفاوتی پدید خواهد آمد.

مبلمان در دیزاین اتاق خواب کوچک

داشتن یک اتاق کوچک ضرورتا به معنای اجبار در انتخاب مبلمان و اثاث کوچکتر نیست !!!
این بدان معناست که مثلا در یک اتاق با فضای محدود لازم نیست که تخت خواب یا تشک را محدود و کوچکتر از سایز مناسب خود انتخاب نمایید. بلکه وجود لوازم ضروری با اندازه معقول و متناسب با فیزیک بدنی شخص در کنار برخی لوازم دیگر گاها فضا را بزرگتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.
اما در عین حال باید توجه داشت که از خرید و قرار دادن وسایل غیر ضروری و اضافه در این فضا پرهیز شود.

ایجاد خطای دید 

این یکی از بهترین راهها در راستای بزرگ نشان دادن اتاق کوچک شماست.
به عنوان مثال آویزان و نصب کردن چوب پرده در نزدیک ترین فاصله به سقف سبب خیره شدن چشم به سمت بالا گشته. حواس افراد را از فضای کف و محدودیت آن تا حدی پرت می‌نماید.
همچنین بهتر است پرده اتاق تا حد امکان هم رنگ دیوار باشد.
این امر علاوه بر ایجاد حالتی به روز و مدرن در اتاق، از توانایی ایجاد تمایز و کنتراست بین اشیا و نهایتا تشخیص بهتر چشم در سنجش فضا می‌کاهد.

وسایل چند منظوره در دیزاین اتاق خواب کوچک

استفاده از وسایل چند منظوره یکی از بهترین راهها برای صرفه‌جویی در فضای اتاق کوچک شماست، اما چگونه؟

به عنوان مثال خرید مبل تخت خواب شو یا کاناپه تخت خواب شو می‌تواند به کاهش هزینه خرید وسایل و افزایش فضای اتاق کمک فراوانی نماید.
بدین صورت که علاوه بر صرف یک هزینه برای دو وسیله گنجانده شده در یکدیگر، تخت و مبل مورد نظر تنها یک فضای معین را اشغال می‌نمایند !!!

همچنین انواع پاف صندوقی، میز تاشو و … نیز کارکردی مشابه در این زمینه دارند.
علاوه بر این با نصب کمد، قفسه و کشو دیواری می‌توان بخش زیادی از وسایل را بر روی آن‌ها قرار داد. حتی می‌شود انواع لباس را با چوب رختی از لبه و یا دسته کمد و کشوها آویزان کرده. و از آوردن یک کمد اضافه برای لباس جلوگیری نمود.
در برخی موارد وجود یک صندلی کوچک در اتاق سوای نقش آسایشی خود، می‌تواند تعدادی از لوازم مانند بالش، ملافه و حتی بعضی لباس‌ها را در خود جای دهد.

طبیعت را به اتاق خود بیاورید

از آوردن برخی گیاهان و تداعی زندگی در اتاق خود غافل نشوید !!!
هیچ دلیل منطقی برای نیاوردن گیاهان خانگی در اتاق خواب وجود ندارد. به ویژه استفاده از آن در فضای دیوار، بالای کمد و سایر جاها بسیار کاربردی بوده و به تزئین بیشتر اتاق نیز کمک خواهد نمود.

دیزاین اتاق خواب کوچک : از تخت خواب خود نهایت استفاده را ببرید

معمولا بین ساعات آخر شب تا اوایل صبح، تخت خواب و تشک وظیفه تامین آسایش فرد برای خواب راحت را بر عهده دارند. اما در طی دیگر ساعات می‌شود. از تخت به عنوان یک مبل برای انجام سایر کارها استفاده نمود.
به عنوان مثال با تکیه دادن بالش به دیوار می‌توان روی تخت نشسته و با لم دادن به بالش به انجام امور روزانه پرداخت.
همچنین در صورت امکان بد نیست که یک میز تاشو در یک گوشه از تخت نصب و برای نوشیدن چای، قهوه و سایر خوراکی‌های مورد علاقه خود یا حتی جهت صرف صبحانه، نهار و شام استفاده نمایید.

نصب چراغ بر روی دیوار و سقف به جای انواع رومیزی و یا کفی در هنگام دیزاین اتاق خواب کوچک

حقیقت این است که شاید همه انواع وسایل روشنایی قابل جای گیری بر روی میز و یا کف زمین، برای اتاق کوچک مناسب نباشند. به جای این نوع چراغ ها بهتر است. از انواع مشابه که قابلیت نصب بر روی دیوار و یا سقف را دارند استفاده نمایید.
به عنوان مثال در این زمینه انواع آباژور دیواری گزینه‌های مناسبی به شمار می‌آیند.
این نوع آباژورها قابلیت ست شدن با هر مدل لامپ و سایه بان را داشته. و از این منظر برای شما این امکان را فراهم می‌آورند که نور دلخواه خود را در اتاق تنظیم نمایید.

در این رابطه بیشتر بدانید: دیزاین اتاق خواب با کمترین هزینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *