دکوراسیون

دیزاین اتاق خواب نوجوان

در نوشتار پیش رو به بررسی دیزاین اتاق خواب نوجوان و اهمیت این امر در کسب رضایت و اطمینان بیشتر فرزندان به فضای خانه پرداخته و نکات کلی آن را بیان خواهیم نمود.

دوران بلوغ

سنین نوجوانی به دلیل قرار گرفتن بین دنیای بزرگسالی و کودکی از حساسیت خاص و زیادی برخوردار است.
نوجوانان در این سن، تازه به احساسات و تعلقاتی دست پیدا خواهند نمود که تا پیش از آن برایشان غیر قابل باور بوده است.
همچنین از لحاظ احساسی و عاطفی نیز وارد مرحله جدیدی می‌شوند که ممکن است در برخی مواقع و در صورت عدم مواجهه مناسب با آنان، به دوری و گوشه گیری منجر گردد.

اهمیت دیزاین اتاق خواب نوجوان

به دلایلی که در بالا گفته شد بسیاری از نوجوانان دوست دارند تا مکانی را برای گذراندن وقت خود برگزینند که در آن احساس آرامش بیشتری دارند و چه بهتر که این مکان در خانه و کانون خانواده باشد.
اتاق خواب برای این طیف سنی صرفا به محلی برای خواب خلاصه نمی‌گردد بلکه بسیاری از فعالیتهایشان نظیر مطالعه و درس خواندن، تمرین و … را نیز در این نقطه انجام میدهند.
در صورت انجام یک طراحی جذاب و مطلوب در دکوراسیون اتاق نوجوان، فرزندان علاقه خاصی به اتاق خود پیدا می‌کنند و این امر سبب ایجاد دلبستگی آنها به محیط و اعضای خانه خواهد گردید.

طرح و رنگ

نوجوانی یعنی دوران گذار از مرحله کودکی و این بدان معناست که شخص در حال رسیدن به خلقیات افراد بزرگسال است اما هنوز برخی احساسات و لطایف دوران کودکی را به همراه خود دارد.
هنوز تمایل به طرح و رنگهای شاد در یک نوجوان به طرز چشمگیری برانگیخته میشود و این احساس در افراد بزرگسال نسبتا کمتر است.
اما این به منزله استفاده و به کار گیری همان رنگ و طرحهای دوران کودکی برای اتاق او نیست !!! بلکه باید تغییراتی نسبی را هم اعمال نمود.
اگر در انجام دیزاین تا حدی از رنگ و نقوش فانتزی، جامد و یا طرحهای محبوب و به روز استفاده نماییم، نتیجه کار یک فضای به شدت مجذوب کننده برای فرزندمان خواهد بود.
هرچند تا جایی که ممکن است بهتر است علایق و نظرات او را نیز جویا شویم.

استفاده از دکوراسیون پر انرژی در دیزاین اتاق خواب نوجوان

این موضوع را با یک نمونه توضیح می‌دهیم :

مثلا استفاده از انواع اسباب بازی (پسرانه/دخترانه) محبوب دوران کودکی فرد، در فضای کلی دکوراسیون می‌تواند یک چالش جالب و خیره کننده را ایجاد نماید.
همچنین در مورد تزئین میز مطالعه و یا بالش نیز میتوان طرحهایی متنوع و ترکیبی را به کار گرفت.
در مورد دیوارها و سقف هم میتوان آنها را با انواع تابلو، قاب عکس و سایر آویزهای دلخواه تزئین کرد.
در مورد اتاق خوابهایی که به طور اشتراکی استفاده میشوند نیز باید فضا را به صورت ترکیبی و یا مجزا بسته به میل فرزندان طراحی نمود.

اما فراموش نکنید که آسایش و راحتی به همراه دسترسی آسان به لوازم و کارآمدی دکوراسیون، اصلی ترین نکته در دیزاین اتاق خواب نوجوان به شمار می‌رود.

روشنایی به همراه طراحی و رنگ

باید خاطر نشان کنیم که روشنایی فقط به معنای نورپردازی صرف نیست !!! بلکه شامل طراحی و رنگهایی هم می‌شود که در تاریک و یا روشن دیده شدن اتاق و همچنین جلوه خاص دادن به آن موثر هستند.
مثلا اگر شما از رنگ فیروزه ای برای تمام دیوار یا قسمتی از آن استفاده نمایید، فضا تا حدی پر انرژی به چشم خواهد آمد و یا استفاده از طراحی با پایه رنگ قرمز سبب گرم و روح دار دیده شدن اتاق می‌شود.

در این موارد بهتر است که مبلمان انتخابی نیز با رنگ استفاده شده تناسب داشته باشند.

همچنین اگر اتاق مورد نظر دارای پنجره است که نور را به خوبی به اتاق می‌تاباند، بهتر است از رنگهای تیره و مطابق سلیقه و مد روز در مجاورت پنجره استفاده کنید.
این کار سبب ترکیب نور با این رنگها شده و علاوه بر تلطیف نور و رنگ، فضای خاصی را در اتاق به وجود خواهد آورد.
طرحهای منقش و یا حاوی تصاویر گرافیکی، واقعی یا فانتزی از حیوانات و … نیز دارای محبوبیتی خاص در میان این رنج سنی هستند که در نورپردازی و یا رنگ آنها باید سلیقه فرزند را به کار گرفت.

در مورد طراحی نور پیشنهاد میکنیم مقاله ایده های جذاب در نورپردازی اتاق خواب را مطالعه نمایید.

استفاده از علایق و اهداف در دیزاین اتاق خواب نوجوان

تقریبا هر انسانی در زندگی خود دارای هدف و علاقه در زمینه موضوعات مختص به خود می‌باشد که این امر معمولا در دوران نوجوانی بیشترین نمود را از خود نشان میدهد.
در دیزاین، استفاده از انواع کتاب، پوستر، اسباب بازی، ماکت و یا حتی خود وسایلی که در جهت موارد بالا استفاده می‌شوند جزو مهمترین عوامل ترغیب و تشویق در راستای رسیدن به اهداف و همچنین دلمشغولیات نوجوانان به شمار می آیند.
علاوه بر این بهتر است تا حد امکان فضای بالای تخت خواب نوجوان و پیرامون آن از عکس و پوسترهای دلخواهش پر شود.

فضای اتاق

اتاق نوجوان باید دارای بالاترین میزان تزئین و در عین حال فضای کافی باشد !!!
استفاده از انواع کمد و دراور (ترجیحا دیواری) که بتوان بیشترین بهره گیری از فضای آنها را داشت یکی از راههای نیل به این هدف است.
همچنین بهتر است تخت خواب و یا میز مطالعه انتخابی نیز فضای خالی و قابلیت قرار دادن برخی وسایل در زیر و یا نقاط دیگر خود را داشته باشند.

توجه به دیوارها در دیزاین اتاق خواب نوجوان

دیوارها به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای هر اتاق و فضایی به شمار می‌روند.
میتوان دیوار را با انواع کاغذ دیواری و یا رنگ و طرحهای برجسته، ساده و … تزئین نمود. هرچند در برخی مواقع و به دلایلی نیاز نیست تمامی دیوارها دارای طرح و رنگ خاصی باشند.
مثلا اگر قرار است جلوی یک یا چند تا از دیوارها انواع وسایل مانند کمدهای بزرگ، پرده و یا … قرار گیرند میتوان از رنگ کردن آنها صرف نظر نمود.
همچنین در برخی موارد با رنگ و طراحی یک دیوار بخصوص میتوان فضاهایی جالب و منحصر به فرد پدید آورد.

تخت خواب و متعلقات آن

یکی از بخشهای مهم اتاق خواب بوده و شامل سرویس خواب، تشک، بالش و … است.
رنگ دراین قسمت باید حالتی آرامبخش داشته باشد (مانند آبی، خاکستری و سایر رنگهای روشن) .
همچنین می‌توان از طرحهای مورد علاقه نوجوانان برای نزدیکی بیشتر به روحیات آنان استفاده کرد.
علاوه بر این انواع لحاف نوجوان و روتختی مخصوص این رنج سنی در بازار وجود دارد که دارای طرح و رنگهای بسیار زیبا و مناسبی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *