دکوراسیون

دکوراسیون اتاق خواب کوچک

در مطلبِ پیش رو، با هم نکاتی را در مورد دکوراسیون اتاق خواب کوچک  مرور خواهیم کرد تا دریابیم چگونه می‌توان از یک اتاق خواب کوچک به بهترین نحو بهره‌مند شد؟

کوچک بودن اتاق‌خواب، شاید به‌خلاف تصور عمومی چندان ناخوشایند هم نباشد. به‌خصوص اگر هوشمندی و سلیقه را در چیدمان آن بکار گرفته و بتوانیم از فضا حداکثر استفاده را ببریم.

این امر با توجه به زندگی آپارتمانی و کلاسه شده‌ی امروزی بسیار کاربردی نیز هست.

من اتاق‌خواب کوچکم را دوست دارم!

شاید در نگاه اول کوچک بودن بخش یا بخش‌هایی از یک خانه، پدیده دردسر‌سازی به‌نظر بیاید و این درست زمانی اتفاق می‌افتد که به انبوه وسایل بی‌سروسامان فکر می‌کنیم.
اتاق‌خواب هم از این قاعده مستثنی نیست.
تصور بسیاری از مردم از یک اتاق‌خواب راحت، با بزرگی ابعاد آن گره خورده است. تجسم کمدهای جادار و تخت‌خواب بزرگ و غلتیدن‌های لذت‌بخش بی‌ترس از سقوط، بخشی از این تصویرسازی است.

اما این کل ماجرا نیست!

زندگی شما، چیزی جز تصویر ذهنی شما نیست!

بزرگی فضای اتاق‌خواب البته محاسنی چون شیک بودن، راحتی و امکان دیزاین زیبا را برای کاربر فراهم می‌کند و حتی با اضافه نمودن دکوراسیون سنگین می‌تواند حس شیرین تجمل و اشرافیت را به فرد القاء نماید.

اما در کنار این مزایا، مشکلاتی را هم پدید می‌آورد.

نگهداری از چنین فضای بزرگی مسلما بی‌حاشیه نخواهد بود. علاوه بر تحمیل هزینه‌‌های اضافه، چنین مکان‌هایی زمان و انرژی زیادی هم از ما خواهد گرفت.

پس لزومی ندارد که در حین بهره‌مندی از یک فضای نُقلی و کم دردسر ذهن خود را با اتاق‌های بزرگ و تجملاتی درگیر کنید.

از سوی دیگر این تصور که فضاهایی با ابعاد کوچک را نمی‌توان شیک و زیبا کرد از اساس غلط است بلکه با بکارگیری آموزه‌های علم دکوراسیون و ترفندهای ویژه با صرف کمترین وقت و نیرو، می‌توانیم از اتاق‌خواب کوچک خود لذت ببریم.

دو مساله‌ی مهم برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک :

1- چگونه از این مقدار فضا بالاترین بهره‌وری را داشته باشیم؟

2- چگونه فضای اتاق را بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه دهیم؟

برای پاسخ به پرسشِ اول نیازمند اطلاعاتی در زمینه چیدمان و دکوراسیون هستیم.

هنر جاسازی وسایل به‌نحوی که از فضاهای موجود در اتاق بیشترین استفاده انجام گیرد. بدون آنکه شلوغ و درهم دیده شود.

برای این کار لازم است تا ابتدا برآورد کاملی از میزان و ابعاد اتاق خود داشته باشیم و نکاتی چون مکان قرار گرفتن تخت و موقعیت پنجره‌ها و سایر موارد موجود را با دقت و حوصله بررسی کنیم و در صورت لزوم نُت‌برداری نماییم.

تنها در این صورت خواهیم توانست به چیدمانی ایده‌آل دست یابیم.

یک توصیه مهم قبل از شروع دکوراسیون اتاق خواب کوچک :

به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد انجام چیدمان در فضاهای کوچک را دارید از همان ابتدای راه:

کم‌مصرف‌ها را پنهان کنید، بی‌مصرف‌ها را دور بریزید!

نگهداری از وسایل بی‌مصرف علاوه بر هدر دادن انرژی، جاسازی آنها را به معضلی در زندگی‌مان بدل می‌کند. بخشی از وسایل کم‌مصرف را هم به انبار یا نقاط دورازچشم در خانه منتقل نمایید.
اکنون می‌توانید با خیال آسوده کار دکور اتاق‌خواب کوچک خود را آغاز کنید.
در صورتی که مشغول خرید کالای خواب جدید هستید ابعاد وسایل را هوشمندانه انتخاب کنید.
یکی از نکات مهم و قابل توجه در تهیه جهیزیه عروس نیز دقت در اندازه‌ی این اقلام است که باید با ابعاد اتاق‌خواب عروس تناسب داشته باشند تا در هنگام چیدمان اتاق‌خواب با مشکل جاسازی لوازم مواجه نشوید.

از بزرگ به کوچک؛ اول از همه تخت را جاسازی کنید!

تخت‌خواب بزرگترین بخش از اثاثیه در این چیدمان است. با استقرار آن در محل مناسب، الگوی اصلی کار مشخص می‌شود.
گاه برای تعیین بهترین مکان مجبور خواهیم شد تا چند بار تخت را جابجا کنیم.

توصیه می‌شود از انتخاب تخت با کتیبه یا قطعات اضافه در مکان‌های کوچک پرهیز کنید.

مطمئن باشید سادگی و بی‌پیرایگی لوازم، فضا را زیبا و دلبازتر جلوه می‌دهد.
عدم وجود کتیبه در بالای تخت جا را برای نصب آینه باز می‌کند که به‌نوبه خود فضا را بزرکتر جلوه خواهد داد.
از عوامل مفید در کاربرد آینه‌ها در اتاق‌های کوچک انعکاس اشیاء و بازتاب نور است.

جای مناسب قرار دادن تخت بستگی به شرایط اتاق و میزان اثاثیه دارد.

مثلا اگر بنا بر استفاده از دو پاتختی در طرفین تخت باشد نمی‌توان آن را کنار دیوار جای داد.
هرچند در فضاهای کوچک استفاده از دو پاتختی توصیه نمی‌شود و حتی در مورد اتاق‌های بسیار کوچک استفاده از طاقچه و حذف هر دو پاتختی نیز دور از تصور نیست.
بهترین محل جهت قرار گرفتن تخت در صورتی که اتاقی آفتاب‌گیر در اختیار دارید، جایی است که بتوان از این نور استفاده کرد، زیرا علاوه بر مزایای بهداشتی به زیباتر نمودن نمای تخت‌خواب هم کمک خواهد کرد.

نوع تخت و ارتفاع آن هم در نمای اتاق بسیار موثر است.

برای فضاهای کوچک کاربرد تخت کوچک و سبک با ارتفاع نسبتا زیاد مفیدتر است. زیرا می‌توان از فضای زیرین آن برای جا دادن وسایل اضافه کمک گرفت.
همچنین اگر تخت را از نوع کشودار انتخاب کنید جای زیادی برای سروسامان دادن وسایل خود در اختیار خواهید داشت.
در نوعی دیگر از الگوی چیدمان، می‌توان تخت را زیر پنجره و در امتداد طول اتاق جایگزین کرد و از فضای طرفین آن هم جهت دراور یا پاتختی بهره‌مند شد. اما ممکن است به دلیل تنگی جا فقط یک ضلع تخت آزاد بماند.
در این حالت بهتر است دیوارهای جانبی و بالای تخت را به عنوان فضاهای آزاد در نظر بگیریم که بهترین محل برای نصب شلف و قفسه‌هایی خواهند بود که انواع تزیینات، اکسسوری‌ها و لوازم شخصی را در خود جای می‌دهند و هم‌چنین محل مناسبی برای یک کتابخانه شخصی کوچک هم محسوب می‌شوند.

با این شرط که به استحکام اشیاء در این قفسه‌ها اطمینان کافی داشته باشید به‌نحوی که سبب بروز حادثه نشوند.

کاربرد دکوراسیون پلکانی هم باعث صرفه‌جویی در فضای اتاق‌خواب‌های کوچک می‌شود و بخصوص در مورد تخت کودک و نوجوان بسیار کاربردی است.
در این فرم تک‌تکِ پلکان منتهی به تخت، به‌منزله‌ی قفسه‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توان آنها را برای قرار دادن وسایل از جمله کتاب، اسباب زینتی و لوازم شخصی مورد استفاده قرار داد.
از دیگر موارد صرفه‌جویی در فضای اتاق‌خواب، دکوراسیون عمودی است که از الگوی آپارتمانی پیروی می‌کند و ساختاری شبیه به آسمان‌خراش را در ذهن تداعی می‌نماید.
امروزه استفاده از کمدها و کتابخانه‌های دیواری در اکثر منازل مرسوم است که می‌توانند از انواع روی دیواری یا توی‌دیواری باشند.

وجود این نوع از دکوراسیون‌ها، حداکثر صرفه‌جویی و بیشترین استفاده از فضا را امکان‌پذیر می‌سازد.

فاصله بین این قفسه‌ها تا سقف هم بنوبه خود قابل محاسبه و تنظیم است. به نحوی که بتوان از فضای خالی فوقانی نیز جهت نگهداری اشیاء در باکس‌ها و سبدهای شکیل بهره جُست.
دسترسی به این طبقات معمولا زیاد آسان نیست. پس در نظر داشته باشید اقلامی را در آنها نگهداری کنید که در فواصل زمانی طولانی کاربرد دارند تا عدم دسترسی فوری به آنها باعث ایجاد زحمت برایتان نشود.

حالا زمان پاسخ دادن به پرسش دوم رسیده است:

چگونه فضای اتاق را بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه دهیم؟

این کار نیز به داشتن اطلاعاتی در زمینه رنگ‌ها، نور‌پردازی و اصول دکوراسیون مربوط می‌شود تا به بهترین دکور اتاق‌خواب کوچک برسیم.
اما برای استفاده از روش‌های سریع و میان‌بُر هم ترفندهایی وجود دارد که ما آنها را با شما در میان خواهیم گذاشت.
یکی از این روش‌ها ایجاد تقارن بصری در چیدمان اشیاء در فضاهای کوچک است که باعث آرامش در دید می‌شود و بعلاوه در بزرگ‌نمایی فضا نیز نقش موثری دارد.

نور در اتاق ما چه می‌کند؟

نور موجود در هر فضا شامل دو نوع طبیعی و مصنوعی (نورپردازی) می‌باشد.
نور طبیعی در شب عملا قابل دسترسی نیست و برای ساعات ‌خواب چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد (صرف‌نظر از نور محدود مهتاب در برخی شب‌های خاص). اما در طول روز بر جلوه و نمای این مکان تاثیر شایانی دارد و بهتر است تا با چیدمان مناسب از وجود آن استفاده شود.

کنار زدن پوشش و پرده‌ها برای تابش نور خورشید از جمله این موارد است.

این نور طبیعی بر نمای رنگ‌های موجود هم موثر بوده و به آنها زیبایی و درخشش خاصی می‌بخشد. فضاهای کوچک زیر اشعه خورشید جلوه‌ای زیباتر یافته و بزرگ‌تر و پاکیزه‌تر به‌نظر می‌رسند.

شعبده‌ی نورپردازی در دکوراسیون اتاق خواب کوچک :

اما در برخی نقاط اتاق هم استفاده از نور مصنوعی مورد نظر است که توسط چراغ‌ها و لوازم الکتریکی مولد روشنایی تامین می‌گردد.
در اتاق‌خواب کوچک بهتر است تا حد امکان از چراغ‌های کوچک یا دیواری و سقفی استفاده شود و از قرار دادن پایه‌های نورانی و لوازم جانبی در سطح و کف اتاق خودداری گردد.
فضای آزاد شده ناشی از حذف آنها را می‌توان به موارد مفیدتری اختصاص داد.

اگر از شیوه‌های صحیح نورپردازی آگاه باشید قادر به ایجاد تغییراتی بزرگ در فضا و روحیات خود و دیگران خواهید بود.

بکارگیری روشنایی لازم و کافی، به اتاق‌خواب کوچک شما روح و جلوه می‌بخشد. اما از نور زیاد و مستقیم باید اجتناب نمود زیرا شدت نور در یک نقطه می‌تواند به نمایش سایه‌های سنگین در سایر نقاط منجر شود و در مجموع فضا را ملتهب و خسته کننده نمایش دهد.
از سوی دیگر نور کم و ناکافی با رنگ نامناسب نیز محیط را مغموم و کسل‌کننده می‌کند.

تاثیر رنگ‌آمیزی در دکوراسیون اتاق خواب کوچک :

رنگ‌ها نقش عمیق و موثری در مقوله‌ی دکوراسیون ایفا می‌کنند.
تا آن‌جا که فضاهایی مشابه با دکوراسیون یکسان و رنگ‌های مختلف از نمودهای کاملا متنوعی بهره‌مندند و احساسات و روحیات متفاوتی در افراد ایجاد می‌کنند.
گزینش رنگ مناسب برای اتاق‌خواب، بخصوص در اتاق‌خواب‌های کوچک، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
رنگ‌های روشن و ملایم، مناسب‌ترین گزینه برای این‌گونه فضاها محسوب می‌شوند، چون بازتاب نسبتا ملایم‌تری داشته، باعث بروز التهاب و کلافگی نمی‌شوند.
مورد دوم استفاده از یک رنگ مشابه در نقاط مختلف اتاق است که به نوعی هارمونی در محیط منجر می‌شود و فضا را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

این کار را با استفاده از وسایلی همرنگ یا با رنگ‌های نزدیک انجام دهید.

استفاده از یک پالت رنگ هم برای ایجاد آرامش در محیط موثر است.

به این معنا که پس از انتخاب رنگ دلخواه خود، بیشترین استفاده از رنگ‌ها را به خانواده‌ی همان رنگ اختصاص دهید تا تمِ اصلی و زمینه غالب رنگی دلخواه‌تان بر فضا حاکم شود.
در مورد اتاق‌خواب کوچک کار تهیه رنگ‌های مشابه را با روشن‌تر کردن رنگ زمینه انجام دهید تا سایه‌روشن‌های زیبایی از رنگ متن حاصل شود.
به این ترتیب ضمن حفظ همبستگی در رنگ، از تنوع هم بهره خواهید برد.
در این حالت بکارگیری تضادهای کوچک در دکوراسیون، جلوه خوبی به محیط خواهد داد. این مورد را می‌توان توسط تزیینات درخشان یا بافت‌های کوچک و بزرگ ایجاد کرد.

در استفاده از کاغذ دیواری نیز روال کار به همان منوال است.

رنگ‌های روشن و طرح‌های درشت و ساده‌ی کاغذ دیواری بهترین گزینه برای فضاهای محدود و کوچک بوده، به محیط آرامش و نظم می‌بخشند.
سِت کردن روتختی، کوسن‌ها و برخی وسایل دیگر با کاغذ دیواری هم کار زیبایی است که اتاق را شیک و مدرن‌تر می‌کند و به دلیل تکرار نقش و فُرم، از شلوغ شدن آن جلوگیری می‌کند.
در پایان با استفاده از وسایل دکوری ظریف و زیبا، فضاهای خالی را با سلیقه خود پر کرده، از خواب و استراحت در اتاق‌خواب کوچک خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *