دکوراسیون

تأثیرات مثبت تغییر دکوراسیون در روحیه افراد

امروزه کمتر کسی از تأثیرات مثبت تغییر دکوراسیون در روحیه‌ی افراد بی اطلاع است.
حتی دنیای مدرن هم با تمام ظواهر جذاب و متغیرش پس از مدتی، یکنواخت و کسل کننده به‌نظر خواهد آمد. به‌خصوص اگر این منظر قاب بسته‌ی اتاقی باشد که در آن زندگی یا کار می‌کنیم.
ذهن برای رهایی از این روند مکرر، نیاز به ایجاد تغییراتی دارد. اما صِرف بیان این واقعیت هم در صورت تکرار می‌تواند اثری مشابه داشته و باعث دلزدگی شود.
پس باید فراتر از سخن رفت و به عمل اندیشید. آستین‌ها را بالا زد و طرحی نو درانداخت تا چشم‌ها از دیدن منظر یکنواخت رهایی یابد.
باید دنیایی نو خلق کرد و به سیری دل به تماشای آن نشست…

تاریخچه

بشر از دیرباز برای رفع کسالت دست اندرکار تغییر و تحول بوده است.
سرچشمه‌ی ایجاد این نوآوری‌ها هم معمولاً اذهان خلاق و روحیات تنوع طلبی بوده که جهان اطراف را در بیش از یک فُرم مکرر می‌خواسته و اراده خود را برای ایجاد این مناظر جدید و دست‌ساز بر محیط اطراف غالب نموده است.
تغییر دکوراسیون و چیدمان و ایجاد جلوه‌های نو بصری البته صنعتی نوین و امروزی به‌حساب می‌آید. هرچند ریشه در خُلقیات انسان‌ها دارد.
در عصر حاضر مدارس هنر و آموزشگاه‌های حرفه‌ای این هنر را بصورت قالب‌های آموزشی در اختیار خواستاران آن قرار می‌دهند تا با استفاده از تکنیک‌ها و ترفندهای علمی و عملی محیط اطراف را هرچه دلپذیرتر کرده و ذهن و دیده را از طرح‌های اجرایی رنگین و متنوع سیراب کنند.

تغییر دکوراسیون با روحیات ما چه می‌کند؟

همانقدر که یکنواختی دکوراسیون و تکرار آن در دراز مدت می‌تواند موجب خستگی فکری شود تغییرات آن باعث نشاط و سرزندگی می‌شود.
اما عوض شدن روحیات و تازگی و نشاطی که با ایجاد تغییر در دکوراسیون محل کار و زندگی برای افراد پیش می‌آید تمام ماجرا نیست.
امروزه ثابت شده که یکنواختی و عدم تغییر در محیط می‌تواند ذهن را دچار خمودگی کرده و آن را از فعالیت و نوآوری منع کند و در نقطه‌ی مقابل ایجاد تغییراتی در نما و تازه کردن تصاویر اطراف ذهن را به خلاقیت و ابداع وامی‌دارد.
علوم جدید هم مبنا را بر این نوع طرز تفکر گذاشته و واژه به‌روز‌رسانی (Up To Date) را در فرهنگ معاصر بیش از پیش کاربردی و مفید نموده است.

دکوراسیون تازه، حسّ نو!!

تغییر دکوراسیون نیز از موارد مهمی است که می‌تواند با دادن حسّ تازگی، ذهن را بیدار و سلول‌های عصبی را نسبت به جذب موارد تازه فعال‌تر کند.
عوض شدن وسایل و اشیاء گرداگرد ما یا حتی چیدمان آنها بی‌‌شک نقش مهمی در این تغییرات ایفا می‌کند اما سرچشمه بروز این خلاقیت می‌تواند حتی اثر عوض شدن زاویه نگاه فرد به اشیاء اطراف یا تغییر میزان و نوع تابش نور به آنها باشد.
بهترین شاهد این ماجرا نیز جابجایی وسایل قدیمی در اتاق‌هاست.
کافی‌ است در چیدمان اتاق خواب یا مبلمان محیط خود تغییراتی ولو جزئی انجام دهید تا معجزه آن ذهن شما را شگفت زده کند!
این تغییر منظر هم شما را از عادت مسیرهای تکراری چشم و نگاهتان رها می‌کند و هم با تفاوت زاویه تابش نور آشنا می‌کند.

آیا تا بحال به تفاوت رنگ و درخشش اشیاء در زمان‌های مختلف روز توجه کرده‌اید؟ یا این اختلاف را در نور طبیعی و مصنوعی با هم مقایسه کرده‌اید؟

در صورت انجام این کار متوجه خواهید شد که جابجایی وسایل می‌تواند زمان و میزان تابش نور طبیعی را بر آنها تغییر داده و جلوه‌هایی تازه از نمای آنها را به شما نشان دهد که در روحیاتتان بسیار موثر بوده و می‌تواند احوالات شما را دگرگون کند.

از تغییر و تبدیل نترسید!

نکته‌ی قابل توجه دیگر در مورد تأثیرات مثبت تغییر دکوراسیون در روحیه افراد ورود اشیاء جدید و حذف موارد قدیمی است.
به عبارتی منظور ما جایگزینی مناظر جدید با مواردی است که گرچه روزی تازه بوده‌اند اما مدتهاست جز جذب و هدر دادن انرژی و خلاقیت شما نقش دیگری ایفا نمی‌کنند.
اگر مایل به دریافت انرژی‌های جدید و بکار انداختن چرخ‌های خلاقیت در ذهن خود هستید باید بپذیرید که حذف موارد کهنه و کسالت‌آور، گام اول و اساسی در این مورد است.
تنها با رفع کهنه‌های دل‌آزار می‌توان محیط اتاق و فضای ذهن را برای موارد تازه و به‌روز باز کرد.

ماجرای تکراری اشیاء قدیمی و انرژی که از ما می‌گیرند…

بسیاری از این اشیاء قدیمی و بی‌مصرف در خود بار ذهنی سنگینِ خاطراتی را حمل می‌کنند که لزوماً خوشایند هم نیست.
حتی صِرف بی‌مصرف بودن این وسایل گرد گرفته و مشکلات گردگیری و نظافت آنها هم بار مسئولیتی را بر دوش ما گذاشته است که تنها پس از حذف آنها متوجهش می‌شویم.
امروزه و در علم نوین روان‌شناسی از این مورد اتلاف انرژی با عنوان بار یا انرژی منفی یاد می‌کنند.
سبکی و راحتی فوق‌العاده‌ای که بعد از کنار گذاشتن آن در خود احساس خواهیم کرد بسیار نشاط‌ آور است.

پس اولین قدم را با تهیه لیستی از اشیاء بی‌مصرفی که فضای شما را اشغال کرده‌اند بردارید.

هرچند این لزوماً به معنای دورانداختن آنها نیست و همین حذفی‌ها می‌توانند برای محیط‌ها یا افراد دیگر مفید و کاربردی باشند.
مانند کتاب‌ها یا جزواتی که زمانی مفید بوده‌اند اما به‌مرور زمان نقش خود را ایفا کرده و حال به بخش جامد و ثابت دکوراسیون بدل شده‌اند.
بی‌آنکه مورد استفاده باشند یا برای چشم و ذهن شما منظره خوشایندی ایجاد کنند.
به هر حال هر چه سریع‌تر آنها را از محیط زندگی خود خارج کنید.

انتخاب… انتخاب… و… انتخاب!!

حالا که دکوراسیون قدیمی و تکراری محیط خود را زیر و رو کرده‌اید زمان اجرای چیدمان تازه است، کاری که مسلماً بسیار نشاط‌آور و بی‌نظیر است.
شاید بتوان انتخاب صحیح را مهمترین عامل در کسب رضایت از دکوراسیون جدید دانست.
در تهیه و اجرای دکوراسیون جدید با تمرکز عمل کنید و برای خود حق انتخاب قائل باشید.
حالا که بنا را بر تغییر دکوراسیون و مهمتر از آن تغییر روحیه خود گذاشته‌اید این کار را با انتخاب‌های هوشمندانه همراه کنید تا نتیجه نهایی به‌حد کافی برای متحول کردن روحیات شما قوی باشد.
انتخاب سَبک را به عنوان مهم‌ترین نکته در داشتن دکوراسیونی موفق به شما پیشنهاد می‌کنیم و مرحله پیش از آن البته شناخت روحیات و انتظارات شما از این تغییرات است.

تغییر دکوراسیون را هدف‌مند انجام دهید!

برای آن که بتوانید در انتهای کار از نتیجه رضایت کافی کسب کنید، لازم است قبل از آغاز به کار، ابتدا هدف خود را از انجام این تغییرات مشخص کنید:

چنانچه به دنبال ایجاد محیطی شادتر برای خود هستید باید بر رنگ و نور محیط متمرکز شوید و با شناخت از آثار این عوامل، بر روحیات خود وارد عمل شوید.
اگر هدف از این تغییرات، تغییر محیط فیزیکی و دستکاری در فضای مفید و کاربردی است مواردی چون زوایای چیدمان و ابعاد وسایل و دکوراسیون را مرکز توجه خود قرار داده و از این طریق بیشترین بهره‌برداری را از فضای قابل استفاده نمایید.
به همین ترتیب در سایر موارد حق انتخاب را برای خود مقدم شمرده و با آگاهی از سَبک‌های موجود، دکوراسیون انتخابی خود را اجرا کنید اما هدف از این تغییرات هر چه باشد نمی‌توانید از تأثیر آن بر روحیات خود چشم‌پوشی کنید.

این تغییرات بدون شک حال و هوای شما را عوض کرده و ذهن‌تان را تازه و شاداب خواهد کرد.

از نقش مهم اکسسوری‌ها غافل نشوید!

بعد از کلیات نوبت به جزئیات می‌رسد.
با پایان جابجایی اشیاء و حذف و اضافه کردن آنها نوبت به اجرای جزئیات دکوراسیون می‌رسد که هرچند به ظاهر چندان به چشم نمی‌آیند اما عملاً نقش کلیدی در این اجرا خواهند داشت.
یک تغییر دکوراسیون موفق تنها زمانی کامل می‌شود که اجزاء کار هم در نظر گرفته شود.
تزئینات ریز و اکسسوری‌های دلخواه می‌توانند نقش مثبتی در تغییر روحیه شما ایفا کنند و حس و حال خوبی برایتان رقم بزنند.
وجود اشیاء کوچک و بزرگی که حسّ آشنا و دوست داشتنی خانه یا محیط کار دلچسب‌تان را به شما می‌دهند سهم شما از لذت بصری این دکوراسیون هستند که هر بار دیدن آنها برای ایجاد تأثیرات مثبت در روحیه‌ی شما بخوبی عمل خواهد کرد.

پایان کار تغییر دکوراسیون و زمان بهره‌برداری!!

اکنون که با صرف انرژی، هزینه و زمان، دکوراسیون محیط اطراف خود را تغییر داده‌اید، موقع استفاده و لذت بردن از زحماتتان رسیده ست.
پس فوت آخر کوزه‌گری را هم بکار ببندید و با یک برانداز کلی و رفع نواقص آخرین دستکاری‌ها را هم انجام دهید.
حالا یک چای گرم برای خودتان بریزید و در نقطه‌ای مناسب لم داده و از تماشای این تغییرات لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *